Grootste motormagazine van NL Grootste motormagazine van Nederland
15.000+ online artikelen 15.000+ online artikelen
1.000+ online testen 1.000+ online testen
Gratis thuisbezorgd in NL Gratis thuisbezorgd in Nederland
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info

GP Assen, Nederland

Geschreven door onze specialist

Twan Hulshof

In de zesde ronde van de Dutch TT kreeg het seizoen 2025 een twist die het niet kon gebruiken. Terwijlzijn broer de race leidde, clashte Alex Marquez met Pedro Acosta. De KTM-rijder raakte Marquez’ voorrem, de nummer 2 in het kampioenschap crashte en brak een middenhandsbeentje. Marquez werd ’s avonds al geopereerd. Marc Marquez had toen zijn feestje al gevierd. Hij won voor Marco Bezzecchi en Pecco Bagnaia zijn zesde Grand Prix van het jaar.

Pagina gaat door onder advertenties

Dit artikel is gratis beschikbaar voor MotoPlus abonnees

  • Onbeperkt PremiumPlus leesplezier
  • 15.000+ online artikelen
  • 380+ digitale magazines
Word abonneevanaf €0,67 per week

Zijn zesde seizoenszege stemde tevreden, maar toch reageerde Marc Marquez verbitterd na afloop. Hij had een gebrek aanrespect gevoeld naar zijn broer. Volledig onterecht – en dus respectloos, foeterde Marquez. “Na de Sprint kreeg ik vragen waarom Alex me niet aanviel. Maar waarom viel Marco mij vandaag niet aan?” Zelden laat Marquez zich tijdens optredens tegenover de media leiden door emoties, in Assen was dat anders. Dat aanvallen op zijn positie door zijn broer uitbleven, had volgens hem een duidelijke reden. “In de Sprint verdedigde ik me tegen Alex en vandaag verdedigde ik me tegen Marco. Ik wist dat zij op het snelste, smalle stuk sneller waren, maar als je daar op de goede lijn zit, kunnen ze je niet aanvallen. En ik was sterk met het remmen. Zo heb ik dit weekend 37 punten verdiend.” Onverwacht was de overwinning wel, zei Marquez. “Het lijkt dat we dit jaar winnen op de circuits die ons niet zo liggen en dat we fouten maken op de banen die mij liggen. Ik ben superblij, want weer denk ik dat ik niet de snelste was. Ik kon alleen wel de race controleren zoals ik wilde.” Op vrijdagochtend werd Marquez gedwongen om na een snelle crash in de Ramshoek over te stappen op zijn tweede machine, die voorzien was van de nieuwe stroomlijn. Omdat die beviel, besloot Ducati’s nummer 1 die voor de rest van het weekend in te zetten.

hij in de Ruskenhoek nog eens‘head first’ richting de grindbaktijdens een snelle ronde. De eerste crash had niet mogen gebeuren, vond hij, de tweede k.n gebeuren. Ze stonden die onverwachte overwinning echter niet in de weg. “De belangrijkste overwinningen waren in Qatar, Mugello en hier. Want ik had niet verwacht te winnen en ik was snel. De belangrijkste was Qatar, want daar had ik twijfels en ik was er supersnel. Ik was daar

extra geconcentreerd om aan te vallen op het juiste moment, en dit weekend, dat niet op de beste manier begon, ben ik blij voor heel het team en ook voor (teammanager)Davide Tardozzi,want die heeft me geholpen om rustig te blijven en om mijn instincten onder controle te houden.” Van de klappen van vrijdag – vooral zijn edele delen kregen een forseopdonder – had hij geen hinder ondervonden.“Adrenaline is de beste pijnstiller.” Alex Marquez leek in de openingsfase van de race al te worstelen met het tempo aan de kop, toen hij bij het uitkomen van de Strubben met Pedro Acosta een fel duel uitvocht om de vierde plaats. Een ronde eerder liep een botsing nog goed af, ditmaal echter niet omdat Acosta Marquez’

hendel raakte. Bij de harde crash. brak Marquez een middenhandsbeentje. Acosta kon door en werd vierde. Op zondagavond werd Marquez al in Madrid geopereerd. Acosta’s lezing over het incident bleef onduidelijk. Na afloop werd Acosta naar het ziekenhuis in Assen gebracht vanwege een allergische reactie op een wespensteek. Ruim twee uur later was de Spanjaard weer opgeknapt. Op het moment van de clash tussen Marquez en Acosta had Marc net de leiding overgenomen van kopstarter Pecco Bagnaia. Drie ronden later haalde ook Marco Bezzecchi Bagnaia in. Net als een dag eerder tijdens de Sprint bleek Bezzecchi in Meeuwenmeer en Hoge Heide sneller dan Marquez, maar de twee laatste bochten, de Ramshoek en de GT, pasten de klassementsleider beter. Gedurende het weekend in Assen speelde ook weer nieuws

omtrent Bezzecchi’s nog steeds afwezige teamgenoot Jorge Martin op. Diens manager Albert Valera benoemde in de Spaanse pers nog eens dat zijn rijder in het recht stond vanwege een prestatieclausule in het contract te breken met Aprilia. Aprilia’s Racing CEO Massimo Rivola voelde zich op zondagochtend met tegenzin genoodzaakt om te reageren. Aprilia’s standpunt was ongewijzigd gebleven, gaf Rivola aan. “Wat ons betreft staat de rijder bij ons onder contract”, aldus Rivola, in de rug gesteund door Dorna-baas Carmelo Ezpeleta. “Wij zullen alles doen wat we kunnen om de belangen van het bedrijf te beschermen. Er zijn twee mogelijkheden: we vinden samen een oplossing of we gaan naar het

remgerecht. Aprilia is tot beide mogelijkheden bereid.” Op de maandag na de Dutch TT meldde Aprilia dat Martin ook in Duitsland nog zou ontbreken, omdat zijn gebroken schippersbotje en enkele ribfracturen nog niet volledig hersteld waren. Medio juli zou Martin volgens de medische update hersteld moeten zijn. Voor die tijd zou Aprilia een beslissing nemen over een privétest voor Martin op de RS-GP. Het liet Marco Bezzecchi allemaal koud, zei hij. De verrassende winnaar van de race op Silverstone behaalde in 2022 in Assen op een VR46-Ducati zijn eerste MotoGP-podium, scoorde er in 2023 zijn eerste pole én Sprintzege voordat hij op zondag andermaal tweede werd achter Bagnaia. Dit jaar bleef hij zijn Academy-maatje voor. Maar Marquez was te snel. “Ik kan me niet eens herinneren wanneer ik voor het laatst twee keer op het podium stond na een Grand Prix”, had hij dat Misano 2023-weeken niet meer helemaal helder. “Maar eindelijk kwalificeerde ik me eens fatsoenlijk (vijfde, red.). Ik ben vooral heel blij met deze race, want ik kon de hele tijd bij Marc in de buurt blijven. Eerlijk gezegd had ik dat helemaal niet verwacht, maar toen ik zo dicht achter hem zat, dacht ik ‘waarom probeer ik het niet’. Maar in de tweede helft kon hij nog versnellen. Mijn ‘gevecht’ was toen om in de buurt te blijven en niet om aan te vallen. Ik ben heel blij met het hele weekend.” Het was de eerste keer dat hij een hele race competitief was. “Ik kon de gevechten aan, ik heb geen moment aan de bandenslijtage gedacht, ik heb elke bocht alles geriskeerd. Ik zat de hele race op de limiet en ik heb ervan genoten.” Voor de vierde keer dit jaar werd Pecco Bagnaia derde. Drie opeenvolgende TT-zeges waren geen garantie voor een vierde.

Toch had de als tweede gestarte Bagnaia voor het eerst dit seizoen het gevoel dat zijn pace dit weekend de snelste was. “Maar in de race finishte ik weer zoals normaal… Het is steeds hetzelfde”, constateerde hij bijna gelaten, nadat hij ook Acosta nog een handvol ronden voor zich moest dulden. “Marc doet het fantastisch op deze machine, maar ik vind het heel moeilijk om de balans te vinden op deze machine, zoals ik die vorig jaar had. Maar voor het tweede weekend op rij was ik snel genoeg om te vechten in de eerste ronden. Die positieve dingen we meenemen, en als het komt, komt het. Zo ver zitten we er niet achter en we komen dichterbij.” Valpartijen in Le Mans – buiten zijn schuld – en Silverstone veroorzaakten een forse deuk in zijn zelfvertrouwen. De races in Aragon, Mugello en ook in Assen waren voor de tweevoudig MotoGP-kampioen het bewijs dat het weer de goede kant op gaat. “Maar het DNA van een motor is moeilijk te veranderen.” Dus was het volgens Bagnaia makkelijker om zichzelf te dwingen zich aan te passen aan wat hij had. Makkelijk is dat niet, Maar ik hoop dat ik me over twee, drie races beter voel.” Fabio Quartararo verging het nog slechter. In de zesde ronde moest hij met hoge snelheid het gras op om de gecrashte Fermin Aldeguer en Joan Mir te ontwijken. “Als we achter iemand zitten, kan ik gewoon niet inhalen. De tweede helft van de race had ik sneller kunnen zijn, maar ik kon gewoon niet passeren. Dat maakt het wel heel moeilijk. Het maakt ook niet uit, want ze komen me toch wel voorbij”, klonk Quartararo terneergeslagen. “De eerste ronden lijkt het alsof ik in de regen rij. Ik kan niet volgen. Het is frustrerend, maar dit is wat we hebben en hier moeten we het mee doen.

 

Gepubliceerd op

Pagina gaat door onder advertenties

Meer artikelen & nieuws

Pagina gaat door onder advertenties

Dit artikel is gratis beschikbaar voor MotoPlus abonnees

Word MotoPlus abonnee!

  • Onbeperkt PremiumPlus leesplezier
  • 15.000+ online artikelen
  • 380+ digitale magazines
Word abonneevanaf €0,67 per week

Al abonnee? Log in om dit artikel direct te lezen.

Word abonneevanaf €0,67 per week