Grootste motormagazine van NL Grootste motormagazine van Nederland
15.000+ online artikelen 15.000+ online artikelen
1.000+ online testen 1.000+ online testen
Gratis thuisbezorgd in NL Gratis thuisbezorgd in Nederland

Elektrisch rijden voor minder dan 1.300 euro

Als het aan ex-Tesla manager Michael Spencer ligt wel. Hij is van plan om met zijn nieuwe bedrijf Zeno een betaalbare elektrische motorfiets voor de massamarkt te ontwikkelen. Het Emara-model is gericht op forenzen en gebruikers in opkomende markten en moet straks minder dan 1.300 euro gaan kosten.

Pagina gaat door onder advertenties

Michael Spencer, die de schaalvergroting van de Model 3- en Model Y-programma’s bij Tesla leidde en het Supercharger-netwerk uitbreidde, richtte Zeno op in het Indiase Bangalore. Met zijn kennis uit de elektrische auto-industrie wil hij de markt voor elektrische motoren veroveren met een betaalbaar, functioneel model.

De Zeno Emara heeft een 8kW-motor (zo’n 10,7 pk) en zou een maximumsnelheid van 95 km/uur moeten kunnen halen. De accu van 4 kWh zou een actieradius van ongeveer 100 kilometer in reële rijomstandigheden mogelijk moeten maken. Vanuit Europees perspectief valt de Zeno Emara in de categorie lichte motorfietsen (125cc), die in Nederland gereden mogen worden met rijbewijs A1.

Het prijsbeleid van Zeno is gebaseerd op verschillende gebruikersbehoeften: de Zeno Emara kost ongeveer 119.000 Indiase roepies (iets minder dan 1.300 euro) inclusief accu. Als alternatief kan de accu worden gehuurd, waardoor de prijs daalt tot 79.000 roepies (ongeveer 800 euro). De accu wordt dan gebruikt via een abonnement: het basistarief voor 48 kilometer per dag kost 1.500 roepies per maand (ongeveer 15 euro), een hoger tarief voor 120 kilometer kost 2.500 roepies (ongeveer 25 euro). Het is ook mogelijk om naar verbruik te factureren.

Het opladen van de batterij moet soepel verlopen: volgens de fabrikant duurt het 1,5 uur bij openbare snellaadstations met een Type 6-aansluiting en 6 uur thuis met een stopcontact. Als onderdeel van een abonnement kan de batterij worden verwisseld bij Zeno stations om wachttijden te voorkomen.

Het Zeno Emara-project is in eerste instantie gericht op de Indiase markt, die belangrijk is voor elektrische tweewielers. Zeno is ook van plan om uit te breiden naar Afrika, waar elektrische tweewielers belangrijk zijn voor mobiliteit en goederentransport. Het valt nog te bezien of de Zeno Emara ook in Europa of andere markten zal worden aangeboden. In Europa worden lichtgewicht elektrische tweewielers langzaam belangrijker, terwijl de Amerikaanse markt nog steeds gedomineerd wordt door krachtige verbrandingsmotoren. Prijs en bruikbaarheid zullen het succes bepalen.

Gepubliceerd op
Word abonneevanaf €0,67 per week