Grootste motormagazine van NL Grootste motormagazine van Nederland
15.000+ online artikelen 15.000+ online artikelen
1.000+ online testen 1.000+ online testen
Gratis thuisbezorgd in NL Gratis thuisbezorgd in Nederland
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info

Eindelijk weer eens een elektrische crossover

Met de X-47 lanceert Ultraviolette een elektrische crossover die professioneel oogt, maar hopelijk iets goedkoper is dan de spaarzame concurrenten. Geinig nieuwtje: de motorfietsfabrikant uit India rust de machine uit met geïntegreerde camera- en radarsystemen.

Pagina gaat door onder advertenties

Een crossover is voor de motormarkt van India een zo mogelijk nog logischer motorfiets dan voor Europa. Hier bezitten sommige mensen meerdere motoren die allemaal een kunstje beheersen. In India is het bezit van één motorfiets al een luxe. Daarom is die liefst zo allround mogelijk.
De X-47 Crossover is voor het eerst ‘live’ te zien op de Eicma in Italië. Ultraviolette maakt ook dan pas de definitieve technische specificaties voor Europa bekend. Websites in India hebben het over een actieradius van 211 kilometer bij de 7,1 kWh batterij en 323 bij de 10,3 kWh batterij, maar dat moet bijna wel bij stadsgebruik zijn. De motor is volgens dezelfde website goed voor 40 pk en 100 Nm en accelereert in 2,7 seconden van nul naar honderd.

 

Een van de weinige bestaande elektrische concurrenten is de Zero DSR/X. Die komt met zijn 17,3 kWh batterij 172 kilometer ver bij gecombineerd stads- en snelweggebruik. Qua vermogen is de Zero andere koek gezien een maximaal koppel van 229 Nm en 100 pk. Waarschijnlijk – en hopelijk – ligt de prijs van de X-47 ook op een ander niveau dan de € 24.340,- die een Zero kost. Energica vroeg in 2022 overigens al € 31.659,- voor crossover Experia. Ook die Italiaan heeft met een batterij van 22,5 kWh beduidend grotere longen. De ‘longen’ van de X-47 krijgen dan weer frisse zuurstof van een geïntegreerde luchtgekoelde lader.

 

De X-47 kan wel pochen met flink wat elektronica die het leven van een motorrijder makkelijker en veiliger moeten maken. Zo heeft de motorfiets radar aan boord die het achteropkomende verkeer in de gaten houdt. De radar kijkt tweehonderd meter naar achter met een wijde hoek van 150°. Zit er een voertuig in de blinde hoek dan waarschuwt het met een flikkerend lampje in de steel van de spiegel. Voertuigen die met een hoog snelheidsverschil achterop komen, worden gewaarschuwd door fel knipperende alarmlichten van de X-47.

 

Omdat Ultraviolette geen hoge pet opheeft van het blikveld van een motorrijder, beschikt de X-47 over een voor- en achtercamera. Die projecteren hun beeld op een extra 5” groot dashboard. Verder is de machine – in combinatie met de eigen app – uitgerust met een bewegingssensor. Altijd handig als je gehecht bent aan je motorfiets. De X-47 heeft in drie niveaus instelbare tractiecontrole en de motorrem voor regeneratief remmen beschikt over negen standen.

Gepubliceerd op

Pagina gaat door onder advertenties

Meer artikelen & nieuws

Pagina gaat door onder advertenties

Word abonneevanaf €0,67 per week