Grootste motormagazine van NL Grootste motormagazine van Nederland
15.000+ online artikelen 15.000+ online artikelen
1.000+ online testen 1.000+ online testen
Gratis thuisbezorgd in NL Gratis thuisbezorgd in Nederland

Eerste test – LiveWire S2 Alpinista

Geschreven door onze specialist

Twan Hulshof

De LiveWire S2 Alpinista maakt komend jaar zijn entree op de Europese wegen. Dat doet de elektrische motorfiets met Amerikaanse roots met behoorlijk sportieve aspiraties. De eerste testrit maakt daarbij erg veel indruk, al is ‘ie ook snel voorbij!

Onderwerpen in dit artikel:

Pagina gaat door onder advertenties

Na de varianten Del Mar en Mulholland presenteerde LiveWire recentelijk haar nieuwste wapenfeit op basis van de S2: de S2 Alpinista. Een veelzeggende naam, maar wie net als ondergetekende denkt aan een elektrische allroad toermachine, die komt bedrogen uit. De Alpinista is bepaald niet de meest geschikte kandidaat voor lange reizen over hoge bergpassen, getuige alleen al de gemeten actieradius en oplaadtijd (zie kader technische gegevens). Nee, met 17-inch wielen, sportieve banden en een flinke remschijf met een diameter van 320 millimeter, draait het bij de Alpinista vooral om rijdynamiek. Alpiene gebieden verkent hij dus het liefste in de vorm van uitdagende bergpassen zoals de Col de L’Espigoulier in Zuid-Frankrijk. En laat dat nu precies de plek zijn waar we de nieuwste LiveWire voor het eerst aan de tand hebben gevoeld.

LiveWire Alpinista

Op de parkeerplaats aan de voet van de berg slaat de S2 Alpinista in ieder geval al een goed figuur, zelfs als hij stilstaat. Het silhouet met het zadel dat bijna naadloos overgaat in de vlakke ‘tank’-bekleding is overgenomen van de Del Mar. Dat combineert de jongste S2-variant met een technisch moderne, maar klassiek gestylde LED-koplamp en bar-end spiegels die naar beneden wijzen. Tel daar een paar 17 inch wielen bij op en het resultaat is een sportief ogende naked, die zich met zijn gematigde zithoogte (800 mm) en gemeten drooggewicht van 197 kilogram aangenaam licht laat manoeuvreren. Het 10,5 kWh accupakket, dat als dragend deel in het frame is geïntegreerd, zorgt dat de motorfiets niet te breed bouwt, al biedt het ook geen duidelijke contactpunten voor de bovenbenen. De kniehoek is relatief ontspannen, waarbij de Alpinista het bovenlichaam van de rijder duidelijk in de richting van het voorwiel strekt. Ergonomisch gezien is het een mix van chopper en naked bike, met een sterkere neiging naar het laatste.


Klaar voor dienst

Na een korte druk op de startknop is de permanent synchroonmotor klaar voor zijn werkdag. Daar merk of voel je niets van, enkel een blik op het ronde TFT scherm of een voorzichtige draai aan het gas leert dat de boel klaar is voor vertrek. Met een piekvermogen van 84 pk lijkt de S2 op het eerste gezicht niet overdreven krachtig, maar zoals gebruikelijk bij elektrische motorfietsen draait het vooral om het koppel. En met 234 newtonmeters, die altijd tot je beschikking staan, ben je op dat gebeid rijkelijk goed bedeeld. Dat geldt overigens enkel wanneer je de Sport-modus selecteert, daarnaast zijn er ook nog een tammere Road-, Rain- en Eco-modus. Wat ze allemaal gemeen hebben is dat de ‘gasaanname’ fluweelzacht is en het koppel niet alleen fluisterstil, maar ook zonder enige lastwisselingen naar het achterwiel wordt gedirigeerd. Gaat het gas bij het uitkomen van een bocht volledig tegen de stuit, dan schiet je er zo onverschrokken hard vandoor, dat je niet bang hoeft te zijn dat ook maar iemand je kan bijhouden. Al helemaal niet bij het uitkomen van langzame, krappe slingers. Pas vanaf ongeveer 120 km/uur is de fut er bij de LiveWire een beetje uit, wat op normale secundaire wegen en op bergpassen natuurlijk totaal niet relevant is.


Neutraal stuurgedrag

Op dergelijke wegen valt vooral het precieze en neutrale rijgedrag in positieve zin op. Het is geweldig hoe de Alpinista zich op Dunlop Sportmax Roadsport IV banden op één oor laat leggen en strak op lijn blijft helemaal tot de voetsteunen hun handtekening in het asfalt krassen. Dankzij de sportieve ergonomie en veel gewicht op de voorzijde voelt de motorfiets vertrouwd aan in bochten en levert prima feedback. Dit ondanks het feit dat zowel voor- als achtervering niet echt uitblinkt in souplesse. De volledig instelbare voorvork spreekt middelmatig aan en zeker bij hard remmen bergaf wil ‘ie nog wel eens doorslaan. De schokdemper daarentegen geeft klappen redelijk ongefilterd door richting het toch al behoorlijk harde zadel. Weldadig rijcomfort staat dus niet hoog op Alpinista’s pluspuntenlijstje. Opvallend trouwens, hoewel LiveWire officieel alweer een paar jaar als onafhankelijk motormerk opereert, prijkt het Harley-Davidson Motor Company-logo nog steeds op de elektromotor van de S2.

LiveWire Alpinista

Afijn, het zal wel. Heel wat verfijnder dan de veercomponenten gaat de reminstallatie met de enkele Ø 320 schijfrem en Brembo M4 remklauw aan de voorzijde te werk. Grijpt met gepaste bite aan en vertraagt de boel op adequate, stabiele wijze, ook tijdens het afdalen van bergpassen. Ook prettig is het feit dat het hellingshoekafhankelijke ABS niet te vroeg ingrijpt in de Sport-modus, waardoor je ook lekker laat en sportief kunt ankeren.


Verfijnde hulpsystemen

Net als het ABS is ook de tractiecontrole hellingshoekafhankelijk, en ook deze laat zich in de Sport-modus van een lekker tolerante kant zien. In de Rain-modus zijn de hulpsystemen overigens wel extra alert en reageert de LiveWire ook zeer terughoudend op input van het gashendel. Elektronisch gezien presenteert de Alpinista zich over het algemeen erg goed en biedt naast de talrijke, goed regelende hulpsystemen ook connectiviteit voor smartphone en headset, evenals cruise-control.

LiveWire Alpinista

Na een korte periode van sportief rijplezier schakelen we over op de Eco-modus, want hoewel het actieve rijden op de LiveWire S2 Alpinista domweg erg onderhoudend is, trekt het ook binnen de kortste keren het accupakket tussen de benen leeg. Met een beetje gereserveerde gashand kun je de boel rekken tot bijna honderd kilometer (zie kader ‘accupakket en laadtijd’), maar uiterlijk dan is een lange laadpauze toch echt je deel. Met een verkoopprijs van € 19.148,- is dat best een prijzig en kortstondig genoegen.


Conclusie

De LiveWire S2 Alpinista is echt een ronduit leuke stuurmachine voor landweggetjes en bergpassen. De motor, remmen en handling maken ‘m tot een heerlijk sportief te rijden motorfiets, het rijwielgedeelte is daarbij okay, maar niet super. Helaas laat de vrij beperkte actieradius in combinatie met de lange laadtijd enkel wat kortere dagtochten toe. Bovendien is de prijs nog steeds wel aan de hoge kant.


Technische gegevens

MOTOR vloeistofgekoelde permanent bekrachtigde AC synchroonmotor met recuperatiefunctie, lithium-ion accu, nominale accucapaciteit 10,5 kWh, maximale accucapaciteit 12,6 kWh, geïntegreerde lader met niveau 1 en niveau 2, directe aandrijving zonder koppeling, tandriem, secundaire overbrenging 84 : 24.
Nominaal vermogen 62,0 kW (84 pk) bij 4.840 tpm
Max. koppel 234 Nm

RIJWIELGEDEELTE aluminium gietdelen met accupakket als dragend deel, Ø 43 mm upside-down voorvork, volledig instelbaar, aluminium swingarm met monoschokdemper en hevelsysteem, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, Ø 320 mm schijfrem voor, vierzuigerremklauw, Ø 260 mm schijfrem achter, enkelzuigerremklauw, tractiecontrole, ABS.
Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.50 x 17
Bandenmaat 120/70ZR17; 180/55ZR17

MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.443 mm, balhoofdhoek 65,5 graden, naloop 92 mm, veerweg v/a 120/120 mm, zithoogte* 800 mm, drooggewicht* 197 kg, maximum toelaatbaar totaalgewicht 364 kg.

Laadtijden
Niveau 1 (netstroom 230V) 5,9 uur (20-80%) / 8,4 uur (0-100%)
Niveau 2 (laadpaal) 1,3 uur (20-80%) 2,4 uur (0-100%)

MOTOPLUS METINGEN

Acceleratie
0 – 100 km/uur 3,5 s
0 – 140 km/uur 7,1 s

Rollende acceleratie in zes
60 – 100 km/uur 1,6 s
100 – 140 km/uur 3,6 s

Verbruik (Road-modus)
Secundair 80%-20% 54 km
Verbruik secundair 11,8 kWh op 100 km
Theoretische actieradius 90 km

Garantie motorfiets/accupakket twee/vijf jaar
Kleuren zilver, zwart
Prijs € 19.148,-
INFO www.livewire.com

Gepubliceerd op

Pagina gaat door onder advertenties

Motoren artikelen & nieuws
LiveWire artikelen & nieuws

Pagina gaat door onder advertenties

Louis Vanucci VAB
Word abonneevanaf €0,67 per week