Eerste test – CFMoto 675 NK 2025

Al op de Eicma van 2023 presenteerde CFMoto een hagelnieuw driecilinderblok, dat begin dit jaar zijn debuut maakte in de gekuipte 675SR-R sportmachine. De Chinese tweewielerreus breidt haar driepitter line-up nu uit met een naakte variant, de 675NK. In Luxemburg maakten we kennis met de nieuweling, die met een bijzonder scherp prijskaartje van € 7.999,- bij de dealer staat! | Tekst: Twan Hulshof; Foto’s: Jonathan Godin |
Pagina gaat door onder advertenties
Voor wie nog niet helemaal op de hoogte is van het gamma van CFMoto, de in 1989 opgerichte Chinese fabrikant (met ruim achtduizend medewerkers op de loonlijst) bedient de Benelux inmiddels met meer dan twintig modellen, waaronder verschillende nakeds. Die NK-lijn omvat onder meer een 125cc eencilinder, een 450 en een 800, waarbij die laatste worden aangedreven door een paralleltwin. Op zoek naar een model dat het (bescheiden) gat dicht tussen de 450 en 800, lijkt het dan voor de hand liggend om een 650 twin tussen de framebuizen te plakken. Maar CFMoto pakt het in dit geval net even wat anders aan. Onder het motto ‘best of both worlds’, ofwel de compacte bouw en het koppel in lage toerenbereik van een twin, tegenover draai-eigenschappen van een vierpitter, ontwikkelde het namelijk een hagelnieuwe driecilinder. Deze werd al in 2023 op de Eicma voor het eerst aan het publiek werd onthuld en gaat nu, twee jaar later, ook daadwerkelijk in actieve dienst. Begin dit jaar vond de driecilinder voor het eerst zijn weg in de 675SR-R supersport, nu dus gevolgd door deze 675NK.

Een beetje inzoomend op de technische specificaties kun je je niet aan de indruk onttrekken dat er met een scheef oog is gekeken naar een andere bekende driecilinder krachtbron, en wel die van de Triumph Street Triple 675. De boring keer slag verhouding van 72 x 55,2 komt redelijk overeen en daarnaast kent het blok ook de karakteristieke regelmatige ontstekingsintervallen van om de 240°. CFMoto kiest overigens wel een iets andere weg op prestatiegebied. De focus ligt niet zozeer op zoveel mogelijk peut uit het blok persen, maar veel meer op duurzaam- en beheersbaarheid. Met 90 pk bij 11.000 en 68 newtonmeter koppel bij 8.250 toeren ben je overigens alsnog allesbehalve schraal bedeeld op dat vlak.
Prima uitrusting
Die lijn kun je trouwens op bijna alle vlakken wel doortrekken. Zeker de bijzonder aantrekkelijk verkoopprijs van € 7.999,- (België € 6.999,-) in ogenschouw genomen, is de 675NK gewoon enorm goed en rijk opgetuigd. Een stalen brugframe vormt de basis van het rijwielgedeelte, met aan de voorzijde een Ø 41 mm upside-down voorvork en een monoschokdemper aan de achterzijde, beide van KYB en op de ingaande demping achter na volledig instelbaar. De remmerij, dubbele Ø 300 mm schijfrem voor met radiale vierzuigerremklauwen en een enkele Ø 240 mm schijf achter met enkelzuigerremklauw, komt daarnaast uit de schappen van Brembo-dochter J.Juan. ABS is uiteraard standaard aan boord, net als tweevoudig instelbare tractiecontrole (tevens uitschakelbaar). Deze zijn overigens niet hellingshoekafhankelijk, die scherpe prijs moet immers ergens vandaan komen. Dat zie je ook enigszins terug aan het standaardschoeisel: om de aluminium gietwielen zit namelijk CST S3N rubber. Niet echt een hardloper bij de plaatselijke bandenboer, maar dat wil niet zeggen dat ze niet goed zijn natuurlijk.
Moderne toeters en bellen
Ook over de verdere uitrusting niets te klagen. Rem- en koppelingshendel zijn bijvoorbeeld beide instelbaar, rondom is er ledverlichting, een met de hand instelbare stuurdemper is aan boord en ook zeer praktisch: haakse ventielen. Verder behelst de standaarduitrusting onder meer een USB-A en USB-C aansluiting, noodstopwaarschuwing (achterlicht knippert bij stevige remingrepen), en een quickshifter. Die laatste werkt overigens alleen omhoog, aangezien op de 675 nog een klassieke gaskabel impulsen van de rechterhand richting gasklephuis transporteert. Glanzend middelpunt van de uitrusting is toch wel het 5 inch TFT dashboard, met connectivity (via zowel bluetooth als wifi) én bandenspanningscontrole. In combinatie met de nieuwe CFMoto Ride-app opent dat onder meer de deuren tot Google Maps-navigatie via je dashboard, een hele waslijst aan rijdata en nog tal van andere mogelijkheden. De bediening van het dashboard is overigens volledig hufterproef via vier knopjes links op het stuur. Heeft het ouderwetse koffiezetapparaat geen geheimen voor je qua bediening, dan kun je hiermee ook prima uit de voeten!
Hoe rijdt ‘ie?
Op uitnodiging van CFMoto Benelux togen we naar Luxemburg voor de eerste kennismaking met de nieuwe driepitter. De eerste indruk mag er in ieder geval zijn: de 675NK is qua styling allesbehalve eenheidsworst. Heeft een lekker eigenzinnige smoel, dat mooi aansluit bij dat van de rest van het NK-gamma, zonder dat het polariserend werkt. Een fijn sportief smoelend beestje ook, met mooie scherpe, licht naar voren aflopende lijnen die ‘m een dynamische uitstraling geven. Ook over de afwerking niets te klagen, de motorfiets oogt opgeruimd zonder los liggende stekkers, kabel of slordige kieren. De machine komt er daarbij in twee kleuren: wit/zwart/blauw en grijs/zwart, waarbij die eerste toch wel de persoonlijke favoriet is. Oogt net wat frisser dan de grijs/zwarte-variant, die overigens ook zeker niet verkeerd is.

De prachtige Vallei van de Süre vormt de uitvalsbasis voor deze driepitter-ontdekkingstocht en eenmaal in het zadel kan het ook vrij snel op weg. Veel instelwerk is er zoals gezegd niet: aan verschillende rijmodi doet de 675 niet, dus is het eigenlijk enkel een kwestie van de hendels en eventueel het niveau van de tractiecontrole aanpassen en klaar is Kees.
Ondanks zijn best wel compacte voorkomen is de ergonomie helemaal prima: lekker breed stuur en een actieve, licht voorwielgeoriënteerde zit, maar niet vermoeiend. Met mijn 1.90 meter is de kniehoek ook prima te doen, al zou ik bij aanschaf toch kiezen voor het optionele hogere zadel, die de standaardzithoogte opkrikt van 810 naar 825 millimeter. Een lager zadel (795 mm zithoogte) is er trouwens ook.
De nieuwe driepitter
Afijn, genoeg gedraald, tijd om de driepitter de laten zingen. Dat doet ‘ie met enigszins herkenbare stem, ook de Chinese triple heeft die kenmerkende diepe, hese toon die ook met name de oude 675 Street Triple kenmerkt. Een heerlijk aanwezige stem ook in het zadel, die van buitenaf juist helemaal niet opdringerig klinkt. In de huidige tijd waar al snel met vingertjes wordt gewezen toch wel een flinke pré.
Vanaf het plaatsje Bourscheid gaat het in noordelijke richting, waarbij Luxemburg zich zowel landschappelijk als rijdynamisch van een zeer smaakvolle kant laat zien. Aan (haarspelbochten) geen gebrek en op de kleinere secundaire wegen is het bovendien ook nog eens lekker rustig. Een landschap ook waar de driecilinder perfect kan laten zien wat ‘ie in huis heeft. Dat zijn zeer soepele draai-eigenschappen om maar eens wat te noemen, evenals een zeer lineaire, heel voorspelbare vermogensontplooiing. Onder de vier- à vijfduizend toeren zijn er nog wel wat lichte lastwisselreacties merkbaar, maar verder is de gasrespons spot-on. Wat wel opvalt is de wat lange slag van het gashendel. Goed voor minder ervaren rijders, maar ga je wat sportiever in het rond, dan zou een korter, progressief werkend gashendel waarschijnlijk wel de voorkeur genieten.

Ook qua prestaties maakt het blok echt een goede sier. Zowel vermogen als koppel doet op papier niet overweldigend aan, maar in de praktijk is het in combinatie met het 189 kilo rijklaargewicht meer dan voldoende voor zowel een rustig toertje als het betere boenderen.
Lichtvoetig beestje
Rijwielgedeelte en vering zijn daar ook prima op ingericht. De relatief korte wielbasis (1.400 mm) en korte naloop (94 mm) in combinatie met een relatief vlakke balhoofdhoek (63,5°) belooft op papier een goede portie wendbaarheid en rechtuitstabiliteit, Een belofte die de NK in de praktijk nakomt. Kort, langzaam draaiwerk is appeltje-eitje, de 675 laat zich uiterst handtam door de krapste haarspeldbochten dirigeren, ook dankzij de ruime stuuruitslag. Dezelfde lichtvoetigheid legt de driecilinder ook in snelle en middelsnelle bochten aan de dag, zonder nerveus te zijn. Insturen, lijn volgen en bij de apex het gas er weer op, het gaat allemaal heel makkelijk en voorspelbaar. Dat geeft toch wel een hoop vertrouwen. Overigens is het wel zaak om dan niet bij te remmen, want dan neigt de NK toch wel flink tot oprichten. Enerzijds omdat de initiële bite van de voorrem best gretig is, maar waarschijnlijk hebben de banden er ook wel een aandeel in. Die zijn eenmaal warm zeker niet slecht, maar voor het rijden van echt diepe hellingshoeken bieden ze toch net wat weinig feedback/vertrouwen.
Een kleine rimpel in een vijver met een verder spiegelglad wateroppervlak. Het speelse gemak waarmee de CFMoto zich laat rijden, is domweg verslavend. Inleggen, afdraaien, gas erop, tik tegen de uiterst soepele quickshifter en weer ankeren voor de volgende bocht. Dat laatste is een vingeroefening die ‘ie ook goed beheerst trouwens. Het gretige aanpakken vraagt even gewenning, maar vertragen doet de machine als een wilde wanneer gewenst, zonder dat het ABS hinderlijk ingrijpt. Ook niet onbelangrijk…
Conclusie
Waar je een paar jaar geleden nog met enige scepsis naar de komst van CFMoto keek, mag je nu wel concluderen dat het merk echt stevig is geland in Europa. Ook in Nederland, getuige alleen al het dealernetwerk dat er momenteel staat. Er is duidelijk vertrouwen in het merk en met deze nieuwe 675NK als referentie, is dat ook niet heel verwonderlijk. Een nieuw blok, dat met zijn uiterst elastische karakter in een heel breed spectrum aan andere potentiële modellen dienst kan doen, uitstekend rijwielgedeelte met componenten van gerenommeerde merken, een uitstekende standaarduitrusting en standaard vijf jaar garantie tegen een meer dan concurrerende prijs. Dé ingrediënten voor succes zou je zeggen, alleen moet een motorfiets in eerste instantie natuurlijk vooral een glimlach op je gezicht toveren. En dat doet ‘ie ook!
Technische gegevens
MOTOR vloeistofgekoelde driecilinder viertakt lijnmotor, twee bovenliggende ketting aangedreven nokkenassen, vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, wet-sump smering, benzine-injectie, geregelde katalysator, 440 Watt dynamo, accu 12 V/11 Ah, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling (met remkoppelbegrenzer), zesversnellingsbak, O-ring ketting.
Boring x slag 72,0 x 55,2 mm
Cilinderinhoud 674 cc
Compressie 11,5 : 1
Max. vermogen 66,0 kW (90pk) bij 11.000 tpm
Max. koppel 68 Nm bij 8.250 tpm
RIJWIELGEDEELTE stalen brugframe, upside-down voorvork Ø 41 mm, volledig instelbaar, aluminium swingarm en monoschokbreker met hevelsysteem, volledig instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 300 mm, vierzuiger remklauwen, enkele schijfrem achter Ø 240 mm, enkelzuiger remklauw, ABS, tractiecontrole.
Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.50 x 17
Bandenmaat 120/70ZR17; 180/55ZR17
Banden in test CST S3N
MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.400 mm, balhoofdhoek 63,5°, naloop 94 mm, veerweg v/a 130/130 mm, zithoogte 810 mm (795/825 mm optioneel), rijklaar gewicht volgetankt 189 kg, tankinhoud 15 liter.
Garantie vijf jaar
Service-intervallen elke 10.000 km
Kleur grijs/zwart/blauw, matgrijs/zwart
Prijs NL € 7.999,- / B € 6.999,-
INFO NEDERLAND EN BELGIË CFMoto Benelux, www.cfmotobenelux.com
Pagina gaat door onder advertenties
Pagina gaat door onder advertenties





