Grootste motormagazine van NL Grootste motormagazine van Nederland
15.000+ online artikelen 15.000+ online artikelen
1.000+ online testen 1.000+ online testen
Gratis thuisbezorgd in NL Gratis thuisbezorgd in Nederland

Ducati’s kilometervreter (vooral) elektronisch op de schop

Kilometervreters met een voorkeur voor Italiaans design en passie opgelet: Ducati heeft de 2026 Multistrada V4 Rally voorgesteld. Die schermt nog altijd met dezelfde indrukwekkende cijfers, maar gaat er vooral op elektronisch gebied op vooruit.

Pagina gaat door onder advertenties

Net als voorheen (lees hier nog eens de eerste test) is de V4 goed voor 170 pk bij dezelfde 10.750 tpm. Het mag geen verrassing heten dat ook het maximale koppel van 121 Nm bij 8.750 tpm gelijk is gebleven. Ook de benzinetank bevat geen druppel meer of minder. Concreet betekent dat de tank nog altijd een immense dertig liter benzine herbergt. Ducati meldt niets over het gewicht, maar ga er maar vanuit dat de machine volgetankt net als zijn voorganger 275 kilo op de weegschaal zet.
En toch is de 2026-variant van de uit de kluiten gewassen machine makkelijker in de omgang. Bij snelheden onder de tien kilometer per uur zakt de vering in wat de zadelhoogte verlaagt. Bij snelheden van 50 km/uur op asfalt en 20 km/uur in het onverharde veert de vering weer uit naar zijn normale hoogte.

 

De verbeterde automatische veervoorspanning van de semi-actieve elektronische vering (200 millimeter voor en achter) garandeert dat de motorfiets ongeacht de belading altijd vlak staat. Ducati koppelt de demping aan de rijmodi, maar rijders kunnen met een druk op de knop kiezen voor een zachter of juist straffer geveerde motorfiets. De adaptieve DSS EVO vering leest het wegdek en herkent de rijstijl van de rijder en past daar de vering op aan.

 

Bij het remmen denkt de elektronica met je mee. Waar voorheen de achterrem van het gecombineerde remsysteem meedeed als de voorrem werd bediend, doet de voorrem nu ook mee als juist de achterrem wordt ingetrapt. De remschijf achter groeide twintig millimeter in omtrek tot 280 millimeter. De radar van de adaptieve cruisecontrol heeft er een Forward Collision Warning (FCW) functie bij gekregen. Het dashboard licht op bij een mogelijke aanrijding.

 

November 2025 staat de nieuwe Rally al in de Europese showrooms. De 2026-modellen komen in twee kleuren: jadegroen met gouden wielen of het bekende Ducati -rood met een geborstelde aluminium benzinetank. Ducati levert bovendien liefst drie uitvoeringen. De eerste versie is de ‘Radar’ met adaptieve cruise control, dodehoekdetectie en botsingswaarschuwing. Die kost in het rood € 33.790,- en in het groen € 34.290,-.
De tweede versie is de zogenaamde ‘Adventure Travel & Radar’ met aluminium zijkoffers en verwarmde zadels. In het rood kost die € 36.490,- terwijl je voor de groene € 36.990,- neerlegt. De derde variant is de ‘Full Adventure’ uitvoering die niet alleen alle bovenstaande luxe heeft, maar bovendien een gehomologeerde Akrapovič uitlaatdemper en een carbon voorspatbord. In het rood kost die € 38.140,- terwijl je voor de groene € 38.640,- neerlegt.

Gepubliceerd op
Word abonneevanaf €0,67 per week