Grootste motormagazine van NL Grootste motormagazine van Nederland
15.000+ online artikelen 15.000+ online artikelen
1.000+ online testen 1.000+ online testen
Gratis thuisbezorgd in NL Gratis thuisbezorgd in Nederland
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info

Ducati 996 SPS in krat onder de hamer voor 63.000 euro

De Ducati 996 SPS was ooitDucati’s homologatiemachine voor het WK Superbike. Er werden er slechts een paar honderd per jaar van gebouwd. Een inmiddels zeldzaam beestje dus, maar onlangs ging een nog ingekrat exemplaar uit 1999 onder de hamer voor 63.000 euro.

Onderwerpen in dit artikel:

Pagina gaat door onder advertenties

Het is niet alleen de motorfiets. De hoge prijs die voor de ze deze Ducati 996 SPS werd betaald, is niet alleen te danken aan zijn perfecte staat, maar vooral aan de context van de 916-serie: hij was beperkt, exclusief en in 1999 al vreselijk duur.

De Ducati 996 SPS was de voorloper van de R-modellen uit 2001. Hij volgde de 916 SPS op in 1999 en nam zijn Desmoquattro-motorblok over met 996cc en, in het geval van de SPS, 123 pk vermogen. Ter vergelijking: de 996 Biposto en de 996 S leverden 112 pk uit 996cc. Reden: in de SPS injecteren 2 sproeiers per cilinder brandstof en de nokkenassen hadden een ander profiel.

Daarom beperkte Ducati de jaarlijkse productieaantallen tot een paar honderd, wat resulteerde in een totaal van 1.780 motorfietsen in 2001. Met titanium drijfstangen van Pankl, lichtere velgen van Marchesini en een lichtere dynamo, evenals een achterschokdemper van Öhlins en een Showa-voorvork, trimde Ducati de 996 tot SPS.

De beloning voor hun inspanningen: in 1999 reed Carl Fogarty de 996 naar de Superbike-wereldtitel met 128 punten voorsprong op Colin Edwards van Honda. Het constructeurskampioenschap ging dat jaar ook naar Ducati.

De kilometerteller van deze Ducati 996 SPS uit 1999 geeft slechts 2 kilometer aan. De Italiaanse schone stond van 1999 tot 2024 bij de eerste koper in Zweden in de transportkist. In 2024 vond hij zijn weg naar Italië, waar hij in juli 2025 werd verkocht. Forse prijs: 63.000 euro. Inclusief de racekit, bestaande uit Termignoni-dempers en de EPROM. Met deze niet voor straatgebruik gehomologeerde extra’s kon het vermogen worden opgekrikt tot 129 pk.

Gepubliceerd op

Pagina gaat door onder advertenties

Motoren artikelen & nieuws
Ducati artikelen & nieuws

Pagina gaat door onder advertenties

Word abonneevanaf €0,67 per week