Drie generaties Bakker: jong geleerd, oud gedaan
Pagina gaat door onder advertenties
Iedere motorsportliefhebber weet wie Nico Bakker is, maar wie is Harm Boer? Het is zijn kleinzoon en minstens zo handig als opa. Met schoonzoon Iwan Eeken werken er zelfs drie generaties in het familiebedrijf. De jeugdige impuls transformeert de ambachtelijke framebouwer van wereldfaam langzaam in een geautomatiseerde alleskunner.
Twee dochters heeft Nico Bakker en geen van hen toonde ooit enige interesse om het bedrijf van vader over te nemen. “Mijn moeder moest vroeger waarschijnlijk te vaak sigaren halen”, verklaart kleinzoon Harm Boer (26) de desinteresse. Ook de vrouw van schoonzoon Iwan Eeken (54) liep niet warm voor motoren. “Ik reed op een omgebouwde Rijkspolitie BMW, maar ze zat nooit achterop. ‘Ik rij er wel achteraan met de auto’, hoorde ik altijd.”
Met de komst van de tweede en derde generatie komt het toch nog goed met de opvolging. Opa, klein- en schoonzoon zitten gebroederlijk aan de tafel in de kleine bedrijfskantine. De foto’s aan de wand reflecteren het roemrijke verleden van Bakker Framebouw. Het hele bedrijfspand ademt geschiedenis uit, al blijft het ongelooflijk dat in deze eenvoudige Noord-Hollandse werkplaats mannen van wereldfaam aanklopten. Coureurs als: Agostini, Sheene, Cecotto, Uncini, Findlay en natuurlijk de Grote Drie wisten Bakker allemaal te vinden. Met Takazumi Katayama haalde de Heerhugowaardse framebouwer in 1977 zelfs het wereldkampioenschap wegrace 350cc binnen. Al is er geen hond die dat weet, want de frames waren anoniem zwart gespoten en niet voorzien van een Bakker-logo.
Hoe verloopt de samenwerking tussen opa, schoon- en kleinzoon? In MotoPlus 01/2025 lees je het!
Pagina gaat door onder advertenties
Pagina gaat door onder advertenties