Grootste motormagazine van NL Grootste motormagazine van Nederland
15.000+ online artikelen 15.000+ online artikelen
1.000+ online testen 1.000+ online testen
Gratis thuisbezorgd in NL Gratis thuisbezorgd in Nederland
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info

De eerste kennismaking met BMW’s nieuwe R12G/S en R1300RT

Geschreven door onze specialist

Cris Leuvelink

Niet één, maar zelfs twee nieuwe modellen mochten we aan de tand voelen bij BMW in Duitsland. De één kreeg een ‘simpele’ modelupdate, de andere is gereïncarneerd in het modelgamma van onze Oosterburen. Reden genoeg om een bezoek te brengen en op pad te gaan met de geüpdatete R1300RT en nieuwe R12 G/S!

Pagina gaat door onder advertenties

Te beginnen met de reïncarnatie van wat wel de redding van BMW Motorrrad wordt genoemd: de R80G/S. Deze directe nakomeling, R12G/S (dus met schuine streep) genaamd, is een heerlijk retromodel dat in plaats van zij- en topkoffers een offroadgericht 18” achterwiel op de accessoireslijst heeft staan. Want waar de R nineT Urban G/S alleen mocht veinzen dat hij ook in het terrein inzetbaar was, neemt BMW het enduro-aspect bij de R12G/S een stuk serieuzer. Voetsteunen voor een passagier ontbreken daardoor (wel optioneel te koop), maar ook zaken als carterbescherming, handprotectoren, grotere/puntiger voetsteunen, een woest aantrekkelijk rallyneusje, rallydashboard (echt waar) en een zeer aangenaam zittend rallyzadel zijn te koop. Bij die laatste zit je 880 millimeter hoog, op een standaard zadel is dat 860 millimeter. Kies je voor het 18” achterwiel dan dien je er nog vijftien millimeter bij op te tellen.

Dan over naar een hele andere R, namelijk de R1300RT. Door de laatste update is de RT weer helemaal bij de tijd en heeft hij (nog altijd) het rijk alleen in het GT-toersegment. De voorganger R1250RT had dat ook al voor zichzelf, maar BMW vervangt hem toch door de 1300. Die heeft exact hetzelfde motorblok als de laatste generatie GS en dat betekent dat de RT dus onderweg is met 145 pk en 149 Nm. Dat zijn negen pk en zes newtonmeter meer dan 1250. Omdat de GS1300 liefst twaalf kilo lichter is dan zijn 1250-voorganger belooft dat veel goeds voor de nieuwe RT. Helaas pindakaas; die is zeer verrassend twee kilo zwaarder dan zijn voorganger.

Twee totaal verschillende boxerconcepten kortom, die wel beide echt uitnodigen om in het zadel te klimmen. Dat doen we bij BMW’s thuisbasis. Alles over dit duo lees in MotoPlus 13/2025!

Gepubliceerd op

Pagina gaat door onder advertenties

Meer artikelen & nieuws

Pagina gaat door onder advertenties

Word abonneevanaf €0,67 per week