De driecilinder-storm van ZXMoto

Eerder deze week lieten we al het nieuwe 1.000cc-boxerblok van de Chinese fabrikant ZXMoto zien, maar de nieuwkomer schudt ook nog even een 820 cc driecilinder uit de mouw, die toegepast lijkt te gaan worden in een naked, allroad en supersport.
Pagina gaat door onder advertenties
ZXMoto is een nog heel jong Chinees motormerk, dat in 2024 in Chongqing werd opgericht door Zhang Xue, die eerder aan het hoofd stond van Kove. In 2025 maakte ZXMoto een sensationele start in China met de modellen ZXMoto 500 RR (supersportief) en ZXMoto 500 F (retro), beide met een viercilinder-in-lijnmotor. In 2026 wil Zhang Xue de volgende fase inluiden met een driecilinder
ZXMoto heeft voor de naar eigen zeggen zelf ontwikkelde 819 cc driecilinder-lijnmotor een vermogen van maximaal 150 pk (110 kW) bij 13.000 tpm aangekondigd. Op de afgelopen EICMA werd op de stand van ZXMoto een doorsnede van dit triple-blok getoond, die de ‘up-to-date’ details onthulde: vloeistofkoeling, benzine-injectie, dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder.
Meer details over de 820-triple van ZXMoto zijn inmiddels ook bekend, zoals de boring-slagverhouding van 80 mm x 54,3 mm en de extreem hoge compressieverhouding van 14,0:1. Dit zou moeten resulteren in een maximaal koppel van 85 Nm bij vijf cijfers, namelijk 10.500 tpm. En: met een gewicht van naar verluidt 55 kilogram is deze driecilinder relatief licht.
Uiteraard wil ZXMoto met deze triple meerdere motorfietsmodellen ontwikkelen en voor die verschillende concepten zijn ook verschillende motorafstellingen voorzien. Met 117 pk bij 11.000 tpm krijgt de allroad ZXMoto 820 ADV de gematigde, voor trekkracht en dagelijks gebruik geoptimaliseerde tuning. Het maximale koppel van 85 Nm zou hier ‘al’ bij 9.000 tpm beschikbaar moeten zijn.

Voor de naked ZXMoto 820 R is een vermogen van 130 pk bij 12.500 tpm gepland. Daarmee zou een topsnelheid van 280 km/uur mogelijk moeten zijn – zonder stroomlijn, welteverstaan. Het acceleratiepotentieel van deze triple-roadster lijkt des te sneller met een beoogd gewicht van 186 kilogram (rijklaar, volgetankt).

Sportief, sportiever, sportiefst – in deze volgorde staan de ZXMoto 820 RR, 820 RR-R en 820 RR-RS opgesteld. De motorconfiguraties van de driecilinder variëren hier van 135 pk bij 12.000 tpm via 145 pk bij 12.500 tpm tot de reeds genoemde 150 pk bij 13.000 tpm.
Voor het topmodel ZXMoto 820 RR-RS wordt een snelheid van bijna 300 km/u (299 km/u) aangekondigd, bij een gewicht van 175 kilogram (rijklaar, volgetankt). Zhang Xue gaat met deze machine komend seizoen al deelnemen aan het WK supersport.
Daarom kunnen we waarschijnlijk ook de andere driecilindermodellen van ZXMoto in de loop van 2026 verwachten. De aanwezigheid op de EICMA 2025 in Milaan duidt bovendien op de intentie om in Europa te gaan concurreren. Een bijbehorend dealernetwerk voor ZXMoto is tot nu toe echter nog niet te voorzien. Ook zijn er nog geen europrijzen bekend.

Pagina gaat door onder advertenties
Pagina gaat door onder advertenties