Grootste motormagazine van NL Grootste motormagazine van Nederland
15.000+ online artikelen 15.000+ online artikelen
1.000+ online testen 1.000+ online testen
Gratis thuisbezorgd in NL Gratis thuisbezorgd in Nederland
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info

De BMW R12 en R18 Speed Sisters van Woidwerk

De jaarlijkse BMW Motorrad Days zitten er op en daar waren onder andere deze twee bijzondere customs van [Woidwerk] te zien. Met deze R12 en R18 werd onder de projectnaam ‘The Speed Sisters’ getracht om beide toch wel verschillende modellen stilistisch met elkaar te verbinden. Zussen moesten het dus worden, geen tweeling. Een opzet waarin [Woidwerk] bijzonder goed is geslaagd. 

Onderwerpen in dit artikel:

Pagina gaat door onder advertenties

[WOIDWERK]’s interpretatie van de BMW R12 benadrukt lichtheid, wendbaarheid en een modern design. De achterkant werd flink ingekort in klassieke bobberstijl, waardoor de BMW er strak en heel minimalistisch uitziet, terwijl de zithouding sportiever werd gemaakt dankzij een ander stuur, aangepaste voetsteunen en een zadel van leder en alcantara.

Een op maat gemaakte tankafdekking met Alcantara-oppervlak werd in CAD ontworpen en in 3D geprint. Net als op de R18 is het voorzien van het projectlogo – een opvallend teken van de familieband. Een 15 mm verhoogd chassis met Wilbers schokdempers zorgt voor een actieve zithouding. De sportieve set-up wordt verder onderstreept door een diepzwart uitlaatsysteem van Hattech met een speciale keramische coating.

Het ontwerp van de achterlichten wordt gekenmerkt door elegante, als vliegtuigvleugels vormgegeven Kellermann Jetstream richtingaanwijzers, die zijn geïntegreerd in een op maat gemaakt kontje. Het lakwerk, uitgevoerd door Lackierzentrum Hirsch, weerspiegelt het kenmerkende kleurenconcept van de ‘Speed Sisters’.

De grote zus R18 kreeg ook een uitgebreide makeover. Door de tank 30 mm te verhogen en te versmallen, samen met een zwevend, zelfdragend zadel en een handgemaakte ‘Targa hoop’ is het voorkomen van de motorfiets duidelijk dynamischer.

Een chassislift van 20 mm met een Wilbers schokdemper versterkt die indruk. Het standaard remsysteem is geüpgraded naar een set-up met de 320mm-remschijven en radiaal gemonteerde remklauwen van de BMW R1300GS. Veel onderdelen zijn op maat gemaakt, CNC-gefreesd of 3D-geprint. De bevestigingspunten voor de richtingaanwijzers en achterlichten op de achterbrug zijn ook eigen ontwikkelingen. Ook de R18 heeft een zwart keramisch gecoat uitlaatsysteem van Hattech en ook hier zien we een zadel van leder en Alcantara met zichtbare handnaden gemaakt door Zinteriors.

Beide motorfietsen hebben een opvallend kleurenschema, dat de seizoenen van het Beierse Woud symboliseert: ¾ wit, ¼ groen – een knipoog naar de beroemde lange winters in de regio. Deze kleurverhouding wordt weerspiegeld in het lakwerk, de zadelbekleding en de groen getinte fly screens.

Gepubliceerd op

Pagina gaat door onder advertenties

Motoren artikelen & nieuws
BMW artikelen & nieuws

Pagina gaat door onder advertenties

Word abonneevanaf €0,67 per week