Compacttest – Kove 800X Pro 2025
Chauvinisme is een woord dat negatieve associaties oproept met een overdreven overtuiging beter te zijn dan anderen. Kovenisme daarentegen kan worden opgevat als een positieve kijk op een jong Chinees merk. Kan Kove met een Kovenistische blik naar de 800X Pro kijken?
Pagina gaat door onder advertenties
Dit artikel is gratis beschikbaar voor MotoPlus abonnees
- Onbeperkt PremiumPlus leesplezier
- 15.000+ online artikelen
- 380+ digitale magazines
Al abonnee? Log in om dit artikel direct te lezen.

Het is anno 2025 simpel: je moet al een absolute vriend van het merk Kove zijn of een fervente fan van het ontwerp van de Kove 800X Pro om hem te kopen. Objectief gesproken zijn er veel redenen om geen allroad te kopen van een fabrikant die ons nog onbekend is, zonder sterk dealernetwerk en dus met de nodige onzekerheden qua garantie en service. Het gebruikelijke argument van de veel lagere aankoopprijs van een Chinese motorfiets gaat momenteel ook niet helemaal meer op. Een vergelijkbare KTM 790 Adventure kost weliswaar zo’n vijftienhonderd euro meer, maar bij onze oosterburen biedt KTM zijn allroad sinds dit voorjaar ver onder de catalogusprijs aan. Misschien zit dat stunten met prijzen er hier ook in. Toch zijn er ook volop zaken die voor de Kove pleiten. Neem het geweldige uiterlijk. Of een vermogen van 97 pk bij 194 rijklare kilo’s. Waarden waar een Ténéré 700 alleen maar van kan dromen.
Hoe rijdt de aantrekkelijke Chinees? Zoals altijd wordt het eerste contact gelegd via het zadel en de startknop. De zithoogte van 845 millimeter is goed te doen en de tweecilinder, waarvan de carters en de specificaties (boring en slag) verdacht veel lijken op een KTM 790, start zeer gewillig, zelfs in de kou.
Over de koppeling valt eveneens niets te klagen. Die is licht te bedienen en met een goed te doseren aangrijppunt rolt de Kove soepel weg en pikt hij vlot snelheid op. Het schakelen verloopt eveneens goed, de versnellingen glijden er soepel en precies in. Alleen de mapping, met name de lastingswisselingen en het bruuske aangrijpen van de tweecilinder, zijn onder de maat. Het aan/uit-karakter van de motor is vooral vervelend in de stad. Bij lage toerentallen mag de tweecilinder iets krachtiger zijn, maar vanaf 5.500 tpm opereert hij echt levendig. Akoestisch klinkt hij ruw als het gas opengaat, maar het blok draait verder mooi rond.
De vering met een dikke Ø 48 mm vork is nogal zacht. Vooral de volledig instelbare voorvork op de testfiets duikt bij stevig remmen flink naar beneden. Aan de andere kant werkt de eveneens volledig instelbare achtervering goed bij sologebruik, maar is desondanks niet altijd foutloos.
De remmen zijn absoluut geschikt voor een middenklasse allroad. De remklauw van Taisko vooraan heeft de 800X Pro altijd perfect onder controle en een goed afregelend ABS ondersteunt de klauw in noodgevallen,
De ergonomie en windbescherming van de Kove zijn prima voor elkaar. De knoppen functioneren goed, maar ogen wat goedkoop. Met die knoppen zijn het ABS en tractiecontrole in- of uit te schakelen en daarbij valt het op dat alles prima op het display wordt weergegeven en dat de menustructuur helder is.
Met de tractiecontrole is de enige echte technische tekortkoming van de Kove genoemd. Deze voelt echt van het onderste schap getrokken en regelt soms heftig af bij haastige spoed op gladde wegen. Het elektronisch ingrijpen gaat soms zo bruusk dat het net lijkt alsof je in de remmen knijpt. Bij een dergelijk punt merk je dat het jonge merk ontbreekt aan volwassenheid als het om de fijnere details gaat. Tegelijk zijn Chinezen meesters van de steile leercurve en beheersen ze fijnslijpen als geen ander. Al met al is de Kove 800X Pro een goed functionerende fiets voor individualisten of fervente bewonderaars en zeker een verrijking van het allroadsegment.
Pagina gaat door onder advertenties