CFMoto schakelt door met sportieve 750-viercilinder

CFMoto lanceerde eerder dit jaar de sportieve 675 SR-R met 90 pk sterke driecilindermotor, maar de Chinese fabrikant schakelt meteen door met de nieuwe 750 SR-S, voorzien van een 749cc metende en 111 pk sterke viercilinder met een heel opvallend 4-in-4 uitlaatsysteem en een enkelzijdige swingarm.
Pagina gaat door onder advertenties
Deze nieuwe sportmachine was al officieel geregistreerd in China, maar lijkt dus ook op redelijk korte termijn naar Europa te komen. Dat deze 750 SR-S is voorzien van een viercilinder, maakt duidelijk dat CFMoto dit project trekt zonder technisch partner KTM. De van een volledig stroomlijn voorziene 750 zou een topsnelheid van meer dan 230 km/uur halen en daarbij dankzij het ram-air luchtinlaatsysteem een paar extra pk’s winnen. Het naar achteren omhoog lopende 4-in-4-uitlaatsysteem oogt minstens net zo snel.
In overeenstemming met de huidige trend voor sportieve motoren de neus van de nieuwe CFMoto 750 SR-S bovendien voorzien van relatief grote winglets. Naar verluidt heeft CFMoto deze stroomlijn zelf ontwikkeld in de windtunnel van het Italiaanse Pininfarina. De moderne vormgeving is in ieder geval dezelfde als bij de CFMoto 675 SR-R, want beide neusjes lijken sterk op elkaar. Toch lijkt de typeaanduiding -S de 750 iets gematigder op de sportieve ladder te positioneren dan de 675 met de -R.

Technisch gezien verschilt de nieuwe CFMoto 750 SR-S niet alleen qua aantal cilinders, maar ook qua chassis van de 675 SR-R, vooral ook door de enkelzijdige aluminium swingarm. Het brugframe is daarentegen gemaakt van stalen profielen. De achterschokdemper en de upside-down voorvork zijn beide van Kayaba (KYB) en zijn volledig instelbaar. Daarnaast heeft de 750 een instelbare stuurdemper. De remmerij oogt sportief met radiaal gemonteerde remklauwen voor. Bijzonder, zeker in deze categorie, zijn de raceachtige luchtinlaten op de dubbele schijfremmen voor. Ook het achterwiel is aerodynamisch bekleed.
De banden van de CFMoto 750 SR-S hebben standaard maten in dit segment: 120/70 ZR17 voor en 180/55 ZR17 achter (eerste montage: Maxxis SP). De wielbasis is met 1.419 millimeter relatief kort. Dit is waarschijnlijk bedoeld om de handling te vergemakkelijken, want met 213 kilo (inclusief 17 liter brandstof in de tank) is deze sportieve 750 een relatief zware motorfiets. Andere belangrijke gegevens zijn de balhoofdhoek van 65,5 graden en de zithoogte van 805 millimeter.
Met een groot 6,2 inch TFT-kleurendisplay en connectiviteitsfuncties is de CFMoto 750 SR-S helemaal bij de tijd. Bovendien is hij uitgerust met ABS en tractiecontrole, beide hellingshoekgevoelig. Andere uitrustingsdetails zijn de quickshifter (helaas alleen om op te schakelen), bandenspanningssensoren en een keyless-systeem inclusief smartphone-app.
In China komt de CFMoto 750 SR-S in de nazomer van 2025 op de markt. De prijs was medio augustus echter nog niet bekend. Het is zeer waarschijnlijk dat de sportieve 750 vervolgens naar Europa en Duitsland komt, net als de 675. En op de achtergrond ontwikkelt de huidige Chinese KTM-partner een eigen superbike: de CFMoto 1000 RR met V4-motor.