Grootste motormagazine van NL Grootste motormagazine van Nederland
15.000+ online artikelen 15.000+ online artikelen
1.000+ online testen 1.000+ online testen
Gratis thuisbezorgd in NL Gratis thuisbezorgd in Nederland
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info

BSA haalt krielkip weer van stal

BSA herintroduceert een bekende naam uit het verleden: de Bantam. Opnieuw is het een licht instapmodel alleen is het tweetaktblok vervangen door een viertakt.

Pagina gaat door onder advertenties

De Bantam, ofwel krielkip, keert dus terug als instapmodel bij het huidige BSA. Zo op het oog hebben modellen als Triumph Speed 400 en Honda’s GB350S er daardoor in een klap een stevige concurrent bijgekregen. Waar het oorspronkelijke model niets minder was dan een gekloonde DKW RT125 – na de oorlog kregen de geallieerden de blauwdruk van het succesvolle Duitse motorfietsje in handen –  is het huidige blok een modern vloeistofgekoeld exemplaar. De eencilinder viertakt heeft dubbel bovenliggende nokkenassen, een zesbak en een cilinderinhoud van 334 cc. Het blok is goed voor 29 pk bij 7.750 tpm en 29,6 Nm bij 6.000 tpm.

 

Een volgetankt Bantam weegt met dertien liter brandstof aan boord slechts 185 kilo. De enkele Ø 320 millimeter remschijf voor en Ø 240 millimeter achter moeten daar geen moeite mee hebben. Vor staat de Bantam op ene telescoopvork met 135 millimeter veerweg, de stereoschokdempers achter hebben er exact honderd. De zithoogte van 800millimeter schrikt ook beginnende motorrijders niet af.
In voormalig thuisland is BSA al begonnen met de levering van de nieuwe Bantam. In Nederland moeten we iets meer geduld hebben. De importeur hoopt de eerste exemplaren in september binnen te krijgen. Ook de 650 Scrambler moet dan beschikbaar zijn voor Holland.

Gepubliceerd op

Pagina gaat door onder advertenties

Meer artikelen & nieuws

Pagina gaat door onder advertenties

Word abonneevanaf €0,67 per week