BMW presenteert langverwachte R12 G/S
BMW heeft eindelijk haar langverwachte nieuwe retro onthuld: de R12 G/S, inderdaad met een schuine streep als verwijzing naar het R80 G/S prototype uit 1980. Het is een van de belangrijkste nieuwe releases van het Duitse motormerk dit jaar – met een aantal verrassende details.
Pagina gaat door onder advertenties
De aanduiding G/S doelde BMW destijds van begin af aan op offroad en straat: ‘Gelände’ en ‘Straße’. En de nieuwe BMW R12 G/S is inderdaad een echte G/S. Met andere woorden, een echte allroad om even in moderne termen te blijven, en dus geen pseudo-allroad zoals de R nineT Urban G/S (uit 2017), die met zijn korte veerwegen en 19-inch voorwiel geen punten scoorde bij de harde kern van de GS-community.
De nieuwe 229 kilo (droog) wegende R12 G/S is voorzien van BMW’s inmiddels al lekker nostalgisch ogende lucht-/oliegekoelde boxermotor met een boring van 101 mm, een slag van 73 mm en een cilinderinhoud van 1.170 cc, dat in een brugframe van stalen buis hangt met een aangebout subframe, ideaal voor een offroadgerichte machine. Echt een oude bekende, die goed is voor een maximum vermogen van 109 pk bij 7.000 tpm en een maximum koppel van 115 Nm bij 6.500 tpm. Het uitlaatsysteem met hooggeplaatste achterdemper aan de linkerzijde ademt helemaal de sfeer van toen.
Uiteraard is de periferie rond dat blok modern met onder andere verschillende rijmodi (Rain, Road en Enduro, en Enduro Pro als onderdeel van het Enduro Package Pro). Dynamic Traction Control (DTC) en motorsleepmomentregeling (MSR) zijn standaard aan boord. De Shift Assistant Pro (quickshifter) is dan weer optioneel.
Waar de Urban G/S het met een 19 inch voorwiel moet doen, heeft de nieuwe R12 G/S een lekker groot 21 inch voorwiel in combinatie met een 17 inch achterwiel. Een 18 inch achterwiel is er als onderdeel van het Enduro Package Pro. Verder zien we een volledig instelbare upside-down voorvork en een Paralever-swingarm met volledig instelbare achterschokdemper. En voor en achter zijn de veerwegen lekker lang met respectievelijk 210 en 200 millimeter, ideaal voor terreinexcursies. Het geheel wordt afgetopt met dubbele 310mm-remschijven met tweezuiger remklauwen in het voorwiel en een enkele 265mm-schijf met tweezuiger remklauw achter. ABS Pro is standaard aan boord.
Andere offroad-gerichte features zijn het vlakke zadel. In combinatie met het standaard 17 inch achterwiel is de zithoogte dan 860 millimeter, met het optionele 18 inch wiel wordt dat 875 millimeter. Kies je voor het optionele Rallye-zadel dan schiet je nog eens 20 millimeter de hoogte in en kom je met 17 inch wiel op 880 mm en met het 18 inch-exemplaar op 895 mm. Handig zijn ook de stalen ogen aan het achterframe, waaraan je spanbanden kunt bevestigen. De standaard voetsteunen op de R12 G/S zijn vooral gericht op straatgebruik, maar in het Enduro Package Pro zitten een stel speciale offroad-voetsteunen en in datzelfde pakket zit ook een stuurverhoger, waardoor het taps toelopende aluminium stuur 20 millimeter hoger komt te staan.
Bijzonder fraai en geheel in stijl is ook het ronde dashboard met als moderne touch een 12V-aansluiting aan de zijkant en een ronde koplamp, uiteraard voorzien van led-verlichting met een opvallende ‘X’-lichtsignatuur.
De R12 G/S komt er in de basiskleur zwart, maar kan optioneel in het wit met blauwe en rode kleurdetails worden geleverd, de echte G/S kleuren, en in een Option 719-variant met zand als hoofdkleur.
De nieuwe BMW R12 G/S wordt in de zomer verwacht en heeft een vanafprijs van € 19.900,-.
Pagina gaat door onder advertenties
Pagina gaat door onder advertenties





