Alpenmasters – Voorrondes deel 2
Na het eerste deel van de voorrondes in MotoPlus 16 wisten de eerste vier deelnemers zich al te verzekeren van een finaleplek. Nu strijden de overige acht motoren in vier groepen om een plaats in de eindronde van de Alpenmasters 2025. Wie haalt de top?
Pagina gaat door onder advertenties
Dit artikel is gratis beschikbaar voor MotoPlus abonnees
- Onbeperkt PremiumPlus leesplezier
- 15.000+ online artikelen
- 380+ digitale magazines
Al abonnee? Log in om dit artikel direct te lezen.
Met de editie van dit jaar vormen de Dolomieten voor de achtste keer het decor van onze jaarlijkse Alpenmasters-vergelijkingstest. Of beter gezegd: nergens anders in de Alpen heeft de grootste vergelijkingstest van het jaar vaker plaatsgevonden dan rond de markante bergtoppen ten oosten van het Eisacktal. En daar zijn goede redenen voor. Niet alleen biedt de combinatie van de bijzondere rotsmassieven en de groene dalen een uniek uitzicht, ook kunnen de charmes van Alpenwegen nergens in zo’n compacte vorm worden ervaren als in de Dolomieten. Neem bijvoorbeeld de Sellaronda-route, waarvan we in de meeste edities van de Alpenmasters gebruik maken: de route telt ‘maar’ 98 kilometer, maar verbindt liefst vijf bergpassen. Uiteindelijk is dat de essentie van motorrijden.
Dit is precies hoe de wegen van de Dolomieten het concept van de Alpenmasters weerspiegelen. Alleen het belangrijkste telt in deze vergelijkingstest (zie kader ‘het puntensysteem van de Alpenmasters). Desondanks zijn het veelal motoren met hetzelfde concept die de hoofdrol spelen in het brede veld van de Alpenmasters. De Honda CB1300, die in 2009 de allereerste Alpenmasters won met zijn zijdezachte motorloop, blijft de uitzondering op het winnaarspodium. Typische Alpenmasters-motoren voelen zich goed thuis op de vaak hobbelige en weinig grip biedende wegen in de Dolomieten. Machines met lange veerwegen, een rechte zithouding en goede bescherming tegen weer en wind, min of meer de definitie van een adventure of allroad. Na Honda’s uitzondering op de regel gingen alleen motoren die voldoen aan die omschrijving er met de winst vandoor in de Dolomieten. De BMW R1200 en -1250 GS, KTM Super Adventure, Honda Africa Twin, en onlangs nog de Ducati Multistrada V4 waren de winnaars op de bergkammen tussen het Sass Pordoi-plateau en de Passo di Giau.
En dit jaar? De eerste vier finalisten werden door het internationale testpanel al bepaald in het eerste deel van de Alpenmasters 2025 in MotoPlus 16, aan de hand van een puntensysteem dat speciaal is aangepast aan de omstandigheden in de Alpen. In de Power Nakeds-klasse reed de volwassen Suzuki GSX-S 1000 de Honda CB1000 Hornet SP, die wat terughoudend was bij lage toerentallen, uit de race. Bij de Aziatische middenklasse allroads verloor de Moto Morini X-Cape 700, die ook moe is bij lage toerentallen, van de Benelli TRK 702X. Ducati’s Multistrada V2 S maakte indruk met zijn gecultiveerde motor en versloeg daarmee de nuchtere Moto Guzzi Stelvio bij de Europese middenklasse allroads. Als vierde en laatste troefde de Yamaha’s XSR900 GP bij de Modern Classics de veel klassieker ontworpen Triumph Speed Twin 1200RS af, en behaalde daarmee ook een plek in de finale.
En nu? Nu is het tijd voor het tweede deel van de kwalificatieronde, met veelbelovende groepen. We verklappen niets als we voorspellen dat de winnende motoren bij de Beginner-allroads en Mid-nakeds in de finale waarschijnlijk geen kandidaten zijn voor de eindzege. De winnaars van de vrij sportieve middenklasse Crossovers en vooral de Zware allroads maken daarentegen de strijd om de Alpenmasters trofee van dit jaar juist des te spannender. Op de volgende pagina’s lees je de resultaten van de laatste vier voorrondes, in MotoPlus 18 vind je de finalestrijd!
IN DEZE MOTOPLUS:
Beginner-allroads
Honda CRF 300 Rally
Voge 300 Rally
Mid-nakeds
Ducati Streetfighter V2 S
Kawasaki Z900SE
Crossover
BMW F900XR
Triumph Tiger Sport 800
Zware allroads
Ducati Multistrada V4 S
KTM 1290 Super Adventure S
Pagina gaat door onder advertenties
Pagina gaat door onder advertenties


