Grootste motormagazine van NL Grootste motormagazine van Nederland
15.000+ online artikelen 15.000+ online artikelen
1.000+ online testen 1.000+ online testen
Gratis thuisbezorgd in NL Gratis thuisbezorgd in Nederland

9 paar sportieve laarzen

Geschreven door onze specialist

Twan Hulshof

Wanneer je op het scherpst van de snede over het circuit jaagt, telt elk detail: de juiste bandenspanning, de perfecte afstelling van de vering en ja, de juiste houding. En precies daar komen onder meer sportieve laarzen om de hoek komen kijken. We onderwierpen negen modellen aan een uitgebreide test voor gebruik zowel op straat als circuit om erachter te komen wie er een podiumplaats verdient!

Pagina gaat door onder advertenties

Dit artikel is gratis beschikbaar voor MotoPlus abonnees

  • Onbeperkt PremiumPlus leesplezier
  • 15.000+ online artikelen
  • 380+ digitale magazines
Word abonneevanaf €0,67 per week

Op de motor zijn uitstekende lichaamsdelen altijd bijzonder gevoelig voor kwetsuren, ook de voeten. Een onvoorziene low- of highsider kan je als motorrijder niet alleen op het circuit, maar ook gewoon op de openbare weg overkomen, met alle risico’s van dien. Veel voorkomende verwondingen zijn die aan onderbeen en enkel, vaak omdat de voet naar binnen knikt. Hierdoor kunnen de enkelbanden oprekken of zelfs afscheuren, waarbij soms zelfs een operatie noodzakelijk is. Een extra stevige laars kan een dergelijk pijnlijke scenario echter voorkomen.

Sportlaarzen moeten dus in de eerste plaats vooral bescherming bieden, maar daarnaast ook een behoorlijke mate aan flexibiliteit, bewegingsvrijheid en gevoel bieden die optimale controle over de machine mogelijk maakt. Laarzen met stalen neuzen of een paar legerkistjes beschermen de voeten bijvoorbeeld weliswaar prima, maar bieden nul komma nul gevoel, terwijl versnellings- en rempedaal snel en zonder comfortverlies bediend moeten kunnen worden. Een zijdelings geplaatst, verstevigd scharnierend deel biedt bijvoorbeeld optimale vrijheid op en neer voor het bedienen van schakel- en rempedaal, maar beperkt juist het overstrekken/verdraaien van de enkel. Sliders op hiel, scheenbeen en tenen bieden verschillende voordelen: ze beschermen de laarzen bij wegcontact tegen schuren en maken gecontroleerd glijden mogelijk zonder het gevaar ergens achter te blijven haken met een mogelijke val als gevolg. De sliders zijn doorgaans vervangbaar, wat de duurzaamheid van de laars weer ten goede komt. Iets dat ook geldt voor de aanwezigheid van een schakelpad/-versteviging.

Protectoren bij scheenbeen, enkel, hiel en kuit dienen de algemene veiligheid en mogen derhalve ook niet aan de uitrusting ontbreken. En het belang van een stevige anti-slipzool mag eveneens niet worden onderschat, zeker niet voor de momenten waarop het weer zich van een mindere (lees: natte) kant laat zien.
Sportieve laarzen vind je al lang niet meer enkel op het circuit terug, ook veel (sportieve) toerrijders weten dit in vergelijking tot klassieke toerlaarzen iets eleganter ogende schoeisel inmiddels duidelijk te waarderen. Bij dagelijks gebruik speelt naast de beschermende eigenschappen dan ook draagcomfort een prominente rol. Daarbij valt de flexibiliteit van van microvezels vervaardigde laarzen direct in positieve zin op. Het synthetische leer is gemaakt van ultradunne microvezels, die ongeveer duizend keer fijner zijn dan een zijden draad. De micro-poreuze structuur zorgt voor ademend vermogen en een bedrieglijk echte lederlook. Tijdens de test presteert het hoogwaardige kunstleer op het gebied van treksterkte en slijtvastheid daarbij net zo goed als echt leer, terwijl het ook nog eens lichter is.

Basis van de test wordt gevormd door de individuele indrukken van drie testrijders
in de volgende categorieën: praktijk rijden, praktijk lopen, veiligheid, gebruik en uitrusting/afwerking.

Tijdens rijtest staan onder meer de grip van de zolen op de voetsteunen, bewegingsvrijheid, bedieningscomfort en andere praktijkrelevante eigenschappen centraal. Denk bij dat laatste bijvoorbeeld aan constructie/model van de laars: een ruim bemeten voorvoet kan bijvoorbeeld het schakelen bemoeilijken, omdat de schoen minder goed onder het versnellingspedaal past. En een té stijve zool kan het gevoel van de rem verminderen. De modellen van Alpinestars en Gaerne sprongen er op dit punt uit.
Bij het onderdeel lopen is zowel gekeken naar het comfort als gewicht. Deze aspecten zijn echter duidelijk minder belangrijk voor een sportieve dan een toerlaars, de reden dat er op dit onderdeel ook minder punten te verdienen vielen. Piep- en/of kraakgeluiden werden opgemerkt bij Held, IXS en Gaerne. De oorzaak is meestal het exoskelet of het externe scharnier aan de binnenzijde van de laars. Bij Modeka en Gaerne was er bovendien sprake van plooivorming op de middenvoet.

Het belangrijkste criterium van een goede sportlaars is zoals gezegd de veiligheid. Deze categorie gooit met maximaal 35 punten dan ook het meeste gewicht in de weegschaal. Naast de eerder genoemde veiligheidsaspecten spelen ook de hoogte van de schacht en de bescherming tegen afglijden een rol. Om enkelkwetsuren te voorkomen, moet de schacht van de laars ongeveer dertig centimeter hoog zijn. Met waarden tussen 28 en 30 centimeter zitten de testkandidaten hier grotendeels in de groene zone. Omdat motorrijders na een val meestal doorglijden op de buitenkant van de laarzen, moeten de ritsen aan de binnenkant zitten. Ritsen aan de buitenzijde kunnen bij een val openscheuren. Gelukkig zitten deze, met uitzondering van Vanucci, bij alle kandidaten aan de binnenkant. Over het algemeen is het veiligheidsniveau van de testkandidaten aangenaam hoog: hielen, tenen, schenen en enkels worden op alle modellen betrouwbaar beschermd door dikke kunststof applicaties. Sidi is de enige in het testveld die opvalt door het ontbreken van een kuitbeschermer.

Bij gebruik zijn onder meer het aan- en uittrekken, evenals het verwisselen van de sliders beoordeeld. Dat laatste gaat bij alle kandidaten redelijk makkelijk, bij het aan- en uittrekken zijn er wel duidelijke verschillen. Held maakt het je makkelijk met een laars die aan beide kanten open kan, terwijl Alpinestars er negatief uitspringt met de smalste instap van het veld. IXS en XPD hebben de neus voor waar het op de uitrusting aankomt, met onder meer prima ventilatie, een (inleg)zool en kuitverstelling. Alpinestars en Held zijn weer bijzonder fraai afgewerkt. De netjes afgewerkte naden en het hoogwaardige uiterlijk laten een zeer goede indruk achter. Onder de streep een heel degelijk optreden van allemaal, zonder echte uitschieters naar beneden. En dat is verheugend!

Gepubliceerd op
Dit artikel is gratis beschikbaar voor MotoPlus abonnees

Word MotoPlus abonnee!

  • Onbeperkt PremiumPlus leesplezier
  • 15.000+ online artikelen
  • 380+ digitale magazines
Word abonneevanaf €0,67 per week

Al abonnee? Log in om dit artikel direct te lezen.

Word abonneevanaf €0,67 per week