Grootste motormagazine van NL Grootste motormagazine van Nederland
15.000+ online artikelen 15.000+ online artikelen
1.000+ online testen 1.000+ online testen
Gratis thuisbezorgd in NL Gratis thuisbezorgd in Nederland

238 pk, 108.900 euro en een achterkant van carbon

De nieuwe Aprilia RSV4 X-GP laat zien welk potentieel superbike-motoren hebben als er geen wetten zijn die ze beperken: 238 pk en 131 Nm, voor een prijs van 108.900 euro.

238 pk, 165 kilo, en een prijskaartje van maar liefst 108.900 euro. De nieuwe Aprilia RSV4 X-GP is geen forenzenfiets, maar een exclusief race- of verzamelobject rechtstreeks uit Noale. Ter gelegenheid van het jubileum “10 jaar RS-GP in de MotoGP” heeft Aprilia een gelimiteerde serie van slechts 30 exemplaren uitgebracht. Maar in dit kleine aantal motorfietsen zit vrijwel alle techniek gestopt die anders alleen voorbehouden is aan de fabrieksracefietsen. En dan bedoelen we ook echt alles.

Onderwerpen in dit artikel:

Pagina gaat door onder advertenties

Voor het eerst op een productie-motorfiets worden leg wings en tail wings geïntroduceerd, technologieën die enkele maanden geleden op de RS-GP25 zijn geïntroduceerd. Deze innovaties zorgen voor extra downforce tijdens het remmen en in bochten.

Het aerodynamische pakket wordt gecompleteerd door een uniek gevormde voorvleugel, een ondervleugel en de cornering wings.

Hoewel de meeste aanpassingen waarschijnlijk weinig invloed zullen hebben op een toekomstige serie-RSV4, zou de achterkant van carbon in ieder geval een optie kunnen zijn. In plaats van een aluminium frame met bekleding heeft de GP een nieuwe achterkant die volledig uit carbonlaminaat bestaat. Dat bespaart gewicht en biedt meer speelruimte bij het ontwerp – en zou misschien wel in serieproductie kunnen gaan. Hoe dan ook: in de RSV4 X-GP zorgt de nieuwe achterkant voor het lage drooggewicht van slechts 165 kilogram.

Net als het uiterlijk verandert Aprilia ook het interieur aanzienlijk en heeft het de bekende V4 met 1.099 cm³ getuned volgens SBK-specificaties. Dankzij een raceluchtfilter, een nieuwe airbox-indeling, verhoogde compressie, een SC-Project-uitlaatsysteem van titanium in MotoGP-look en een nieuwe afstelling levert de motor 238 pk bij 13.750 tpm en genereert hij 131 Nm koppel bij 11.750 tpm. Het toerental is begrensd op 14.100 tpm.

Maar deze exclusiviteit heeft dus wel een prijskaartje. Elk van de 30 exemplaren kost 90.000 euro, en met BTW kom je dus uit op bijna 109.000 euro. Daarvoor krijgt de koper niet alleen de motorfiets, maar ook een all-inclusive pakket bestaande uit een racing-laptop met ECU-software, echtheidscertificaat, titanium paddock stand, IRC-thermocover, garagetapijt en een uitnodiging voor de overdracht van het voertuig bij Aprilia Reparto Corse in Noale.

Gepubliceerd op

Pagina gaat door onder advertenties

Louis Vanucci VAB
Motoren artikelen & nieuws
Aprilia artikelen & nieuws

Pagina gaat door onder advertenties

Yamaha Demo Ride Tour
Word abonneevanaf €0,67 per week