MotoPlus 2018/03

lezerstest MOTOPLUS 95 BMW K1600B LEZERSTEST Naam: Rudi Helmink Leeftijd: 66 jaar Woonplaats: Varsseveld Rijdt zelf: Honda CB1100XX Super Blackbird “Dit is inderdaad een motor waar je op moet rijden en niet om naast te lopen, want dan merk je bij het manoeuvreren het gewicht en het formaat namelijk behoorlijk – om het woord lomp niet te gebruiken. Het is dus geen motor om in een klein fietsenschuurtje te parkeren… Maar als je ermee gaat rijden, dan is het een supermotor. Dan vallen de kilo’s en de afmetingen eigenlijk amper meer op en verbaast de K1600B je met een lekker stuurgedrag en een relaxte rijstijl. En dan dat blok! Deze 160 pk zescilinder slaat natuurlijk alles. Wat een genot, wat een mooie draai-eigenschappen en wat een trekkracht! Hij stuwt je moeiteloos voort. Het karakter van het blok past ook mooi bij deze vette cruiser. Een beetje achteroverleunend zoef je door het landschap en zie je de wereld aan je voorbij trekken. Een blok om verliefd op te worden, zeker in combinatie met die quickshifter. Ik moest er wel even aan wennen, dat schakelen zonder kop- pelen en vooral zonder je gashendel te bewegen. Aanvankelijk had ik de neiging tijdens het schakelen toch het gas ietsje dicht te draaien, maar dat werkt niet. Je moet het gashendel gewoon in één stand houden en dan doet de elektronica de rest. Wat werkt dat dan mooi, en helemaal in samenwerking met het bijna verslavende zescilindergeluid. Deze aandrijflijn is echt de absolute top op motorgebied. En dat geldt natuurlijk ook voor het dash- board en de bediening. Het gaat je aanvanke- lijk bijna duizelen met zo veel schakelaars en zo veel mogelijke instellingen via het dash- board, maar hiermee is BMW in mijn ogen toch echt wel een trendsetter. De vering, verlichting, zadelverwarming, handvatver- warming, eigenlijk kun je alles via de menu- structuur op het dashboard bedienen. Een beetje zoals we dat in auto’s ook steeds meer zien, dus dit is voor BMW gesneden koek. Heel prettig vond ik ook de cruise-control. Eerst denk je dat dit op een motor een onnodige accessoire is, maar ik heb onlangs een weekend met een KTM gereden waar dit ook op zat en toen merkte ik al dat dit heel fijn rijdt. Ook op deze BMW geeft zo’n cruise- control rust in het rijden. Je tikt hem even aan en hoeft je ook geen zorgen meer te maken dat je ongemerkt te hard rijdt. Nooit gedacht dat zo’n cruise-control zo goed zou voldoen op een motor. Omdat het nogal regenachtig was, konden we de bescherming van de kuip ook goed testen en ondanks dat deze K1600B geen grote toerkuip heeft, blijk je er prima achter te zit- ten en word je ook in de regen nauwelijks nat. Remmen en vering zijn in mijn ogen trouwens ook top. Al met al is deze BMW K1600B een supermotor, ik kan niet anders zeggen. “DE 160 PK ZESCILINDER SLAAT ALLES” Wat een prachtig stuk techniek, mooie afwerking en vooral: wat een subliem motorblok! Toch zou ik hem zelf nooit kopen. Cruisen is niet zo mijn ding; ik ben van oorsprong meer een sportieve rijder. Ik kijk al wel een beetje rond voor de vervanging van mijn Super Blackbird, maar zoek het meer in de allroad-hoek. Neemt niet weg dat het heel leuk was om zo’n testdag mee te maken met een motor waar je zelf niet direct aan zou denken.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3