MotoPlus 09 - 2022

TIPS & TRICKS MOTOPLUS 89  GETEST: HJC RPHA 11 QUINTAIN HELM Fijne allrounder Een kreet die je nogal eens hoort in reclames en de media. Niet alles is echter nieuw, het gaat ook nogal eens over iets bestaands dat een nieuw jasje heeft gekre- gen. Kleine aanpassingen of een andere verpakking zijn voor een fabrikant dan al reden om van de daken te schreeuwen dat het om een nieuw product gaat. Vaak gaat het over een dooront- wikkeling van een bestaand iets. Kijk maar eens naar onze motor. Eigenlijk is het een – weliswaar enorme – verdere ontwikkeling van de fiets met hulpmotor. Nieuw zijn ook een aantal motoren die we eind vorig jaar mochten ontvangen op onze oefenlocatie te Lelystad. Na lang wachten op de vervanging van onze 125cc Beta’s, die al ruim tien jaar trouwe dienst hadden gedaan in de basisopleiding, zijn die motoren dan toch vervangen. Daar moet ik ook bij zeggen dat onze monteur op de oefenbaan steeds creatiever moest worden om bij elke start van een nieuwe opleiding een aantal motoren rij­ klaar te hebben. Na ruim tien jaar trouwe dienst op ons oefenterrein in het onverharde kun je je zo voorstellen dat op enig moment de koek op is bij die motoren. Vaak is zo’n offroad de eerste motor waar studenten in de oplei- ding mee aan de slag gaan. In die basisopleiding tot motor­ surveillant zit namelijk een dag- deel offroad rijden. Daarin wordt een flink aantal trial-oefeningen verricht om de voertuigbediening op een hoog peil te brengen. Met beleid en gevoel leren omgaan met gas, rem en koppeling en ook kijktechniek staat op het programma. De Beta is vervangen door een KTM-enduro. Echt nieuw. Een motor van een andere orde. Bijna drie keer meer vermogen, dat er ook nog eens flink in komt. Ook nieuw. Ook voor ons docenten is het een motor die we met respect moeten behandelen en moeten leren kennen. Dat zal ook betekenen dat we onze instructie wellicht moeten aanpassen. Niet echt nieuw, maar voortschrijdend inzicht zullen we maar zeggen. Zelf heb ik inmiddels kennis mogen maken met de KTM en ik moet zeggen dat ik met mijn geringe ervaring met het nodige respect op de motor ben gestapt. Iets totaal anders dan met een GS op noppen op de pistes in Marokko. Een stukkie lichter, maar zeker ook feller, hoewel een GS natuurlijk tot vier keer meer pk’s heeft. Natuurlijk moet ik geen appels met peren vergelijken, maar de offroads worden dus voornamelijk gebruikt om de voertuigbediening goed tussen de oren te krijgen. Daarna stap- pen ze namelijk op een motor met aanmerkelijk meer koppel en vermogen. Ga je daarmee aan het werk, dan moeten die zaken dus wel kloppen. Het advies is dan ook: stap je op een voor jou ‘nieuwe’motor, benader die dan met respect! NIEUW, NIEUW, NIEUW! René van Bentheim is docent rijopleidingen Motorvakgroep van de Politieacademie en laat vanaf deze plek regel­ matig zijn licht schijnen op verschillende verkeerssituaties. Reageren? Stuur een e-mail naar reageren@motoplus.nl Aan HJC kleeft een hardnekkig gunstig prijs-kwaliteit-stempel en de RPHA 11 bevestigt dat nog maar eens. Voor € 400,- krijg je veel helm en als je even online doorzoekt, vind je ook regelmatig nóg lagere prijskaartjes. De pasvorm van de RPHA 11 is goed en de helm sluit mooi aan. In ons geval moest alleen het schuimrubber ter hoogte van een (afgekneld) voorhoofd zich wel even ‘zetten’ en daar had het de benodigde kilometers voor nodig. Sinds ook het voorhoofd comfortabel past, behoren ergernissen tot het ver­ leden en kan de loftrompet aan alle kanten worden gestoken. Voor de prima viziervergrendeling bijvoorbeeld. Sluiten en openen is – zelfs met lompe winterhandschoenen – een fluitje van een cent. Die logische bediening zet zich voort bij de ventilatie. HJC kiest bovenop voor draaiwieltjes en dat werkt perfect. Waar je klepjes nog weleens per ongeluk dichtzet, gebeurt dat niet bij deze draai­ wielen. Als je ze open draait, dan gebeurt er ook wat. De ventilatie is prima voor elkaar. Op lage snelheden wil het vizier in vochtige omstandigheden soms beslaan, maar HJC levert een Pinlock mee. De kijkopening is aangenaam groot. Op hogere snelheden blijkt de windstroom over de helm voor elkaar. Geen moment geeft de helm het idee dat hij je hoofd van je lijf wil rukken. Van helmlift is geen sprake en de HJC is ook een stil type. De helm is gemaakt van een mix van fiberglas en carbon. Het brengt het gewicht van de helm op een redelijke 1.300/1.350 gram (afhankelijk van de maat). Het kan nog lichter, want de carbon-variant van de RPHA 11 weegt nog slechts 1.200/1.250 gram, al maakt hem dat wel € 160,- duurder. Persoonlijk pro- beerden we het gelukkig niet, maar hulpdiensten kunnen de helm veilig afzetten dankzij slimme wangkussens. Info: www.splashdesign.com + Prijs-kwaliteit­ verhouding; stil; ventilatie; doordacht Moest zich even zetten Maten: 2XS t/m 2XL Prijs: € 399,95 -CHECK: Niet alleen prima ventilatie, maar ook prima bedienings­ knoppen. De viziervergrendeling werkt zelfs probleemloos met winterhandschoenen.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3