MotoPlus 09 - 2022

TIPS & TRICKS 88 MOTOPLUS TIPS & TRICKS GETEST: TOURATECH KAOKO CRUISE CONTROL Stukje gemak onderweg GETEST: RUKKA START-R TEXTIELCOMBI Instap-Rukka Rukka staat echt niet altijd synoniem voor extreem prijzig. De Start-R combinatie gaat al voor € 698,- over de toonbank. Daarmee brengt de Finse kledingproducent een concurrerende combi op de markt. Die lage prijs komt natuurlijk wel ergens van- daan. In vergelijking met de topproducten van Rukka is de gebruikte stof beduidend dunner. Pluspunt daarvan: het pak is daardoor eveneens beduidend lichter en vanaf het prille begin soepeler. Nu we toch in de hoek zitten van de pluspunten komt als eerste de waterdichtheid op tafel. Net als zijn duurdere familieleden is de Start-R perfect waterdicht. Daarmee voldoet het – wat ons betreft – aan de belangrijkste eis aan een motorpak. Wel is de kraag aan de korte kant, zodat het daar wel eens via de capillaire werking van de onderkleding toch nat wordt. Het voelt opmerkelijk voor een Scandinavisch pak, maar de Start-R heeft geen (uitritsbare) thermovoering. Rij je ’s winters door, dan moet je dus alsnog investeren in warme onderlaag- jes. Gelukkig heeft het pak wel protectie op schouders en ellebogen. Het pak heeft een vak voor de rugprotector, maar die rugbeschermer dien je nog wel los te kopen. Al met al komt het financiële plaatje dan uit op: jas (€ 399,-), broek (€ 299,-), jas thermovoering (€ 80,- gewatteerd, of € 159,- dons), rugprotector (€ 70,- Level I, of € 80,- Level II). De ventilatiemogelijkheden hou- den niet over. Aan weerszijden van de jas kun je een rits openen, maar daarmee is alles gezegd. De pasvorm is goed maar redelijk vormeloos. Sexy is de snit absoluut niet. Het aantal zakken blijft tot een minimum beperkt: een binnenzak, twee steekzakken in de jas en een in de broek. Van een all-over budgetgevoel is geen sprake bij de Start-R, al gaat dat niet op bij de afstelling van -CHECK: de mouwen en pijpen. De pijpen van de broek hebben geen velcron of ritssluiting om ze perfect op maat af te stellen, maar elastiek. Als dat aan elasticiteit verliest, kan de broek omhoog krui- pen. De mouwen van de jas stel je wel af met velcron, maar verder niet met ritsen. Ze zijn wel wijd genoeg om een winterhandschoen onder te proppen. Info: www.hocoparts.com + Waterdicht; prijs; soepel Afsluiting mouwen en pijpen; beperkte ventilatie Maten: 46-66 Prijs: € 698,- (kale prijs) Het monteren van deze Touratech Kaoko cruise control is een fluitje van een cent. Schroef het balansgewicht/stuurprop uit de rechterzijde van het stuur en schroef er deze mechanische cruise control in. Zo eenvoudig is het. Vervolgens is het tijd voor een interessante en leerzame periode. Je leert natuurkundige zaken, waarvan iemand met een elektronische cruise control geen weet heeft. Proefondervindelijk dokter je uit dat je de snel- heid niet op een viaduct moet instellen.‘Berg­ opwaarts’ga je dan iets later op het vlakke te hard. Stel je de snelheid bergafwaarts in, dan ga je weer te traag op het vlakke. Dat rug- of tegen- wind een stevige invloed hebben op de snelheid weten we nu ook. Nog zoiets: als een auto je met een minimaal snelheidsverschil inhaalt en vlak voor je neus invoegt, zit je door diens slipstream zo weer op zijn bumper. Het is allemaal goed te verklaren, grappig om te ervaren, maar het -CHECK: Afsluiting van de broekspijp met elastiek is niet ideaal. Geen thermovoering voor de Start-R. De ventilatie blijft beperkt tot deze rits langszij. vraagt wel om het bijstellen van de snelheid. Het exact afstellen van de snelheid vraagt enige oefe- ning. Daar heb je al snel twee handen voor nodig. De linkerhand houdt de snelheid vast, de rechter schroeft de cruise control aan. Het afstellen moet wel goed gebeuren, anders vlieg je alsnog met 120 km/uur over een snelweg met trajectcon- trole. Eenmaal ingesteld houdt de cruise control de snelheid daadwerkelijk vast. Voor die ene taak die de Kaoko moet uitvoeren, slaagt hij dus met vlag en wimpel. Het geeft jou als rijder even de tijd om je koude han- den op te warmen aan de warme cilin- der of om simpelweg jouw vermoeide gashand even te strekken. Info: www.touratech.nl + Werkt daadwerke­ lijk; onzichtbaar; mooi gemaakt Afstellen is een kunst op zich; twee handen nodig Prijs: € 130,-

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3