MotoPlus 09 - 2022

OCC ASION MOTOPLUS 87  Marktsituatie Een echte bestseller is het niet, maar de CB650 stond altijd in de Verkoop Top 50. Succesvoller dan de ‘F’ is de CB650 R. Het levert een grote voor- raad gebruikte modellen op. Zelfs vroege model­ jaren met veel kilometers op de teller zijn niet goedkoop. Ze kosten minstens € 5.000,-. De in 2017 opgefriste CB650 F komt in beeld vanaf zo’n € 6.000,-. De in 2019 ingrijpend herziene en voor veel mensen aantrekkelijkere CB650 R is gebruikt verkrijgbaar vanaf zo’n € 6.700,-. Demo’s uit 2021 worden momenteel aangeboden voor bedragen tussen de € 8.500,- en € 9.200,-. Daardoor leunt de vraagprijs dicht tegen de huidige nieuwprijs van € 9.949,- aan. Een A2-CB650 met 48 pk komt slechts een heel enkele keer voorbij. Bezichtiging Kopzorgen over de fabricage in Thailand zijn ongegrond. De CB650-modellen uit dat land overtuigen ook – ongeacht het bouwjaar – met vertrouwde Honda-kwaliteit. Hoge kilometer­ standen van meer dan 60.000 kilometer zijn geen uitzondering en vormen geen probleem voor de techniek. Onderhoudsbeurten vinden om de 12.000 kilometer of jaarlijks plaats. Om de 24.000 kilometer is het tijd voor groter onderhoud met de vervanging van het luchtfilter, bougies en een controle van de klepspeling. Reken daarbij op een factuur tussen de € 400,- en € 500,-. Om de drie jaar moet de koelvloeistof worden ververst. Populaire accessoires: als er al extra’s op een CB650 zitten, zijn het hoogstens discrete valprop- pen (vanaf € 100,-), vervangings-spiegels (van € 50,- tot € 100,-), alternatieve nummerplaathou- ders (vanaf € 70,-) of kleine led-knipperlichten (vanaf € 25,- tot € 80,- per stuk). Door de extra­ vagante uitlaatbochten en -demper zitten er – in tegenstelling tot andere naked bikes – amper vervangingsdempers op de Honda CB650. Modelgeschiedenis 2014: Marktintroductie van de CB650 F met 87 pk. De in Thailand gebouwde Honda kost in het prille begin € 7.999,-. 2017: De eerste update brengt het ver­ mogen op 91 pk. Versnellingen twee tot vijf krijgen een tien procent kortere over­ brengingsverhouding. Kunststof delen zijn anders vormgegeven en in het nieuwe neusje huist een led-lamp. Het stuur staat 13 millimeter lager en is in rubber gemon- teerd. Prijs: € 9.158,-. 2019: Als CB650 R met 95 pk, 205 kg en ‘Neo Sports Café-ontwerp’ zoals de grote 1000. Nieuw zijn onder meer: upside-down vork, lichter frame, remschijven en dashboard. Prijs blijft instapvriendelijk: € 9.658,-. 2021: Kleine Euro5-update inclusief enkele optische retouches en een nieuwe voorvork. Prijs: € 9.798,-. Het wat troosteloze dashboard van de CB650 F verdeelt zijn informatie over twee LCD-displays, maar kabels maken het lastiger af te lezen. Accu en zekeringen zijn gemakkelijk bereik­ baar onder het zadel. Er is zelfs ruimte voor een regenpak. De fraai gevormde aluminium achterbrug maakt in de F en de R plaats voor het mooi afgewerkte vier-in-een uitlaatsysteem. De aangescherpte CB650 F uit 2017 ziet er slanker uit, biedt een beetje meer ver­ mogen en heeft LED-verlichting. Na ‘F’ komt ‘R’. Die lonkt met een mooie ronde koplamp en verbeterde technologie.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3