MotoPlus 09 - 2022

OCCASION HONDA CB650 F/R 86 MOTOPLUS OCC ASION AFWIJKENDE NAKED Omringd door concurrenten met staande twin, overtuigt deze scherpe middenklasse Honda met zijn viercilinder die het ook tweedehands heerlijk vindt om hoogtoerig door het leven te gaan. | Tekst: Ferdinand Heinrich-Steige; Foto’s: Emanuele Bella, Jörg Künstle, Arturo Rivas, Tyson Jopson | Zeshonderdvijftig cc is een maatinhoud die in bijna elke cilin- derconfiguratie overtuigt. Voor een viercilinder wordt het tegenwoor- dig als exotisch beschouwd. Dus dat was in 2014 direct de grootste bijzonderheid waarmee de opvol- ger van de Honda Hornet de markt van de door twins gedomineerde middenklasse wilde opschudden. Een andere troef was de kunst om een beginnersvriendelijke aanschafprijs met kwaliteit, vak- manschap en een aantrekkelijk ontwerp te combineren. Het vier- in-een uitlaatsysteemmaakt met- een duidelijk dat dit een compacte viercilinder is in een brugframe. Het blok harmonieert perfect met een makkelijk hanteerbare naked bike. Het motorblok maakt indruk met zijn zuivere gasrespons, ferme trekkracht (zelfs bij lage toeren­ tallen) en hoge soepelheid van lage tot hoge toeren. Indien nodig draait de 650 moeiteloos toeren tot hij in de begrenzer duikt. Zelfs daarbij krijst hij niet luidkeels. Met 87 soepele pk’s en een goed hanteerbaar gewicht van 212 kg is dat krijsen ook zelden nodig. De CB volgt speels zijn beoogde lijn. Hij imponeert in elke situatie met zijn sportieve maar niet te stijve rijwielgedeelte. Overigens is alleen de voorspanning van de mono­ schokdemper aan te passen. Op de goed doseerbare remmen en het standaard ABS kunnen zowel ervaren rijders als beginners ver- trouwen. In de 48 pk-versie is de CB650 ook een prima motorfiets voor mensen met een A2-rijbewijs. Ook die afgeroomde variant weet nieuwkomers en overstappers voor de hoogtoerige viercilinder te interesseren. In 2019 dient de opvolger van de CB650 zich aan: het is de CB650 R en die is in bijna alle opzichten verbeterd. Met zijn aantrekkelijke neo-retro design onderscheidt hij zich ook van de overwegend streetfighter-achtige midden­ klasse. Wat gelukkig bleef is de hoogtoerige viercilindermotor. n Technische gegevens Honda CB650 F/R (2014) Watergekoelde viercilinder-in-lijn viertaktmotor, 649 cc, 64 kW (87 pk) bij 11.000 tpm, 63 Nm bij 8.000 tpm, stalen brugframe, telescoopvork, mono­ schokdemper, veerweg v/a 120/128 mm, wielbasis 1.450 mm, zithoogte 800 mm, banden voor 120/70 ZR17, achter 180/55 ZR17, schijfremmen v/a 320/240 mm, rijklaar gewicht 212 kg, tankinhoud 17 l, topsnelheid 205 km/ uur, 0-100 km/uur in 3,8 sec, brandstofverbruik (snelweg) 1:22,7.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3