MotoPlus 09 - 2022

BANDENTEST MOTOPLUS 83  DEEL 3: LEVERINGSPROBLEMEN BANDENTEST 2022 Er zijn geen verplicht voorgeschreven banden, maar wel basiseisen waaraan de band dient te voldoen. Dat betreft dan vooral de maat en de load-speed-index. Wel heeft elk banden­ merk natuurlijk een advieslijst waarop staat vermeld welke banden bedoeld zijn voor welke motoren, en niet zonder reden. Geen probleem: radiaalbanden voor sport- en toermotoren worden meestal in Europa gemaakt. De voorraad in de handel is voldoende. Wordt problematisch: bij banden voor adventure-motoren moet je er steeds meer rekening mee houden dat de door jou gewenste set niet leverbaar is. Is al problematisch: door Covid19 veroorzaakte productiestops hebben ervoor gezorgd dat chopper- en cruiser-­ banden deels uitverkocht zijn. Nog even snel een set nieuwe banden laten monteren voor een lange motorreis, kan in 2022 problematisch worden. Om te begin- nen kampt de handel nog met de achter­ standen van de afgelopen twee jaar. Vooral bij de cruiser- en chopper-banden is de situatie bijzonder kritiek. Dat heeft te maken met het feit dat Dunlop als marktleider in dit segment haar Amerikaanse fabriek in april 2020 moest sluiten en er toen een tijd lang geen nieuwe banden meer naar Europa zijn gekomen. Toen zijn de consumenten uitge- weken naar de alternatieven van Michelin, Metzeler, Pirelli of Bridgestone, maar daarvan zijn de voorraden duidelijk kleiner. We lopen nu nog achter deze schaarste aan. Overigens heeft de sluiting van de fabriek volgens Harold Scholten van Dunlop/HocoParts vooral betrekking op de banden voor Harleys en Honda GoldWings, niet voor de Japanse cruisers. Waar het ook kritiek wordt, is bij de smalle maten van adventure-banden, dus de 90/90- 21 voor en 150/70-18 achter, de terreinmaten die je met name op de lichtere modellen ziet. Vooral de grof genopte diagonaalbanden komen uit fabrieken in Azië. Hier spelen het gebrek aan zeecontainers en de exorbitant gestegen transportkosten een rol, waardoor de banden niet eens kunnen worden ver- scheept. Ook eigenaars van deze motoren moeten op tijd voor een vervangingsset banden zorgen. Bij de radiaalbanden voor sport- en toermotoren, dus alles wat vóór 120/70ZR17 heeft en achter 180/55 of 190/55 ZR17, lijken de problemen minder groot. Al is Joost van Zonneveld (Bridgestone) ook hier wat sceptisch: “Laat ik het zo zeggen, ik zou niet tot één dag voor de vakantie wachten met het monteren van nieuwe banden”. Een probleem dat nu wederom door over- heidsmaatregelen dreigt, is de leverbaarheid van grondstoffen, naast de gestegen trans- portkosten. Dit heeft onvermijdelijk invloed op de bandenprijzen voor de consument. Alle fabrikanten hebben de prijzen al verhoogd, met soms wel acht procent, en nieuwe prijs­ stijgingen zijn al aangekondigd. Vanuit de handel wordt de fabrikanten door sommigen al op het hart gedrukt om hier mee uit te kijken. Het gaat bij motorrijden tenslotte overwegend om een hobby, en daar kunnen mensen ook het plezier in verliezen als het te duur wordt. Critici wijzen op de financiële cijfers van een aantal bandenfabrikanten, waaruit blijkt dat ze in de afgelopen twee jaar ondanks de Covid-lockdowns serieus veel winst hebben gemaakt. ‘Never waste a good crisis’ is een motto dat we helaas maar al te vaak in werking zien in de recente turbulente tijden. Hopelijk dat een goede langetermijn­ visie het hier toch gaat winnen van snelle winst door roofbouw. LEVERBAARHEID VERSCHILLENDE BANDENTYPES hier in Europa steeds moeilijker te krijgen. Hiervan profiteren vervolgens weer diegenen die bijvoorbeeld diagonaalbanden in eigen land produceren, zoals het in het Duitse Sach- sen gevestigde Heidenau: “Ondanks alle pro- blemen die wij zelf hebben met bijvoorbeeld grondstoffen of levertijden, is de vraag naar en de verkoop van onze producten enorm gestegen. Het wegvallen van een deel van de productenstroom vanuit het Verre Oosten is voor ons bedrijf gunstig”, legt Sabine Kauf­ mann uit. Terwijl de bandenbranche altijd zeer graag en vaak communiceert over nieuwe bandentypes, wordt het onderwerp prijs net zo graag onder de tafel geschoven. Toch was dit in 2021 een belangrijk thema, zoals Christian Marx terug­ kijkend constateert: “Iedereen heeft de prijzen sterk verhoogd, deels zelfs meerdere keren. En de volgende prijsstijgingen voor 2022 zijn al aangekondigd.” Zoals inmiddels duidelijk zal zijn: de band zelf is nog steeds rond, maar de logistieke cirkel eromheen is ondertussen behoorlijk in onbalans geraakt. n

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3