MotoPlus 09 - 2022

BANDENTEST MOTOPLUS 69  juist zeer geschikt voor zware belasting en hoge temperaturen. Daarnaast introduceert Pirelli een techniek die zo nieuw is dat de patentaanvraag nog in behandeling is, namelijk ABC. Dit staat voor ‘Adaptive Base Compound’ en dit is de onge- veer 2 millimeter dunne rubberlaag tussen de koordlagen en het rubber van de looplaag. Het idee is dat deze tussenlaag uit een rubbersoort bestaat die bij lage temperaturen (relatief) heel flexibel is en bij hoge temperaturen juist heel stevig blijft en dat is scheikundig gezien niet wat normaal rubber doet. Dat is koud stug en warm wordt het soepel. Dankzij ABC warmt de band – door de extra beweging in die laag – juist snel op en bij hoge temperaturen moeten de stuurprecisie en stabiliteit beter blijven. Het idee klinkt goed! Daarnaast is het groevenpatroon van de Corsa anders, het aandeel groeven is nu nog slechts 6% van het totale loopvlak en ligt daarmee nét boven de wettelijke minimumgrens. Karkas en contour van de Corsa zijn ongewijzigd overge- nomen van de Diablo Rosso IV. Volgens de Ita- lianen is het resultaat van dit alles dat de Corsa ten opzichte van de standaard Rosso IV meer grip bij droog wegdek heeft, een directere handling biedt en bovendien constanter blijft presteren bij hoge belasting op een circuit. Daarnaast geeft Pirelli aan dat de levens­ duur en prestaties op nat wegdek minder goed zijn en die eerlijkheid is ook wel eens verfrissend. Na deze uiteenzetting over compounds en karkassen is het tijd om te ervaren wat de Diablo Corsa Rosso IV te bieden heeft. Eerst rijden we een toer door het Toscaanse berglandschap en ’s middags wacht het circuit van Mugello op ons. De veel te korte toerrit leidt onder andere via de Passo del Giogio, Passo della Raticosa en Passo della Futa (een vaste testroute voor Ducati!) door de Apennijnen. Het is net boven het vries- punt als we starten en eerst rijd ik met de Aprilia Tuono 660, en dat ding dartelt en fladdert van bocht naar bocht, ogenschijnlijk zonder enige inspanning. Als je ’m op toeren houdt, vraag je je constant af waarom die dikke 200-pk-kanonnen voor je niet wat meer doorrijden. Briljant pretpakket. De Pirelli’s spelen dit spel met overtuiging mee en tonen ook koud al goed te werken; ze gedragen zich meteen stabiel met een zeer neutraal stuurgedrag, met als enige kant­ tekening een heel licht oprichtmoment als er plotseling geremd wordt in een bocht. Con- stant inremmen levert dat oprichtmoment niet op. Daarna rijd ik met de Ducati Street­ fighter V4S en het stuurgedrag hiervan is nerveus bij stapvoets rijden en geeft weinig vertrouwen bij een hoger tempo op de bergpassen, omdat het nooit duidelijk is of de machine de bocht gaat invallen of niet. Pas als ik bewust een gaatje heb laten vallen en dus serieus moet knallen om bij de groep aan te sluiten, lijkt de Streetfighter wat beter te functioneren. Overstappen op de Yamaha MT-10 SP (nog niet de nieuwe) toont hoe het ook kan. Ruime zit, heldere ergonomie, best goede windbescherming en een motor­ blok dat bulkt van het vermogen geven alle ruimte om te genieten van het neutrale en precieze stuurgedrag dat de MT-10 heeft op de Corsa’s. Ten opzichte van de standaard Rosso IV biedt de Corsa meer grip op droog wegdek en heeft ’ie een directere handling. Daarnaast geeft Pirelli eerlijk aan dat de levensduur en prestaties op nat wegdek minder goed zijn. Het karkas en de contour van de Corsa zijn ongewijzigd overgenomen van de Diablo Rosso IV. Het groevenpatroon is wel anders. »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3