MotoPlus 09 - 2022

BANDENTEST PIRELLI DIABLO ROSSO IV CORSA 68 MOTOPLUS BANDENTEST Op het spectaculaire circuit van Mugello en de bergpassen in die regio gaan we ervaren hoe de sportieveling zich gedraagt, maar eerst kijkt Pirelli even terug op haar 150-jarig bestaan. Daarin zijn verschillende mijlpalen noemens­ waardig. In 1899, dus 27 jaar na de start, werd de eerste motorfietsband geproduceerd. Voor de Moto Guzzi V7 Sport ontwikkelde Pirelli in 1960 ’s werelds eerste H-index band, die dus tot 210 km/uur goedgekeurd is. In 1983 was Pirelli de eerste die radiaalbanden in de motorwereld introduceerde, ook al waren deze alleen lever- baar voor de Honda VF1000F. De radiaalband zelf is een Michelin-patent uit 1946 en zij lan- ceerden in 1987 een (iets) bredere range radiaal­ banden voor motorfietsen. De 0°-staalkoordgor- del was ook een primeur, als eerste gemonteerd op de kakelverse Ducati 916 in 1993. Het prin- cipe van de radiaalband met 0°-gordel wordt nu door veel bandenfabrikanten gevolgd. In 2003 betekende de introductie van de Diablo Corsa de geboorte van een hele familie sportbanden Pirelli werd in 1872 opgericht als producent van rubbercomponen- ten, het merk bestaat dit jaar dus 150 jaar. Dat wil Pirelli aangrijpen met iets speciaals, en ziehier een ‘special edition’ van een nieuw product. De Pirelli Diablo Rosso IV werd begin 2021 uitgebracht en was de winnaar van de MotoPlus-sportbandentest. Deze krijgt nu een (nog) sportievere variant met de naam Diablo Rosso IV Corsa, waarvan de dit jaar geproduceerde banden zijn voorzien van een felgele ‘Pirelli 150’-decoratie op de wangen. | Tekst: Matthijs van de Wall; Foto’s: Pirelli | JUBILEUMRUBBER met een portie extra grip ten opzichte van de standaardband. De Diablo Rosso IV Corsa (het gebruik van een ‘4’ wordt door Pirelli vermeden) is een verre nazaat van de Corsa-familie en deze sportieve variant van de Rosso IV biedt meer grip dankzij nieuwe compounds voor het loopvlak, maar er is meer. Ten opzichte van de standaard Rosso IV heeft de achterband nu twee compounds in plaats van drie. De middenstrook van het loop- vlak is ongeveer 40% van de totale breedte van het loopvlak en de volledige silica-compound is exact dezelfde als die van de ‘tussenstrook’ van de Diablo Rosso IV, dat is dus de strook die zich tussen de centrale strook en de schouder­ strook bevindt. Het loopvlak van de standaard Rosso IV bestaat namelijk uit drie compounds, ofwel vijf stroken. De schouderstrook van de Corsa is aan elke zijde 30% van de breedte van de band en deze carbon-black-compound is direct overgenomen van de Supercorsa SC3. Waar silica-compounds juist goed zijn in snel opwarmen, zijn de carbon-black-compounds Op het circuit overtuigen de Pirelli’s (hier onder de Ducati Panigale V4S) met grip, stuurprecisie en stabiliteit.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3