MotoPlus 2018/03

test + techniek MOTOPLUS 61 KAWASAKI Z900RS TOPTEST MOTOPLUS CONCLUSIE Het mooiste aan de Z900RS is niet zijn aanstekelijke uiterlijk, maar hoe hij rijdt. Hij stuurt nog zekerder, dempt nog mooier en stuurt nog neutraler dan de Z900, en levert daarbij slechts een heel klein beetje van de wendbaarheid van de Z900 in. Hij moet wel wat veren laten bij de prestaties, maar de wijzigingen aan het motorblok zijn qua karakter wel pas- send. Zo is alles bij elkaar de behoorlijke meerprijs toch elke euro waard. is echter vooral strakker tijdens het remmen, met name met passagier, wat te danken is aan de gewijzigde gewichtsverdeling. Ook het ABS is van hoog niveau: op beide motoren regelt het systeem met fijne intervallen af en haalt topwaarden in het naked bike-segment, pas- send bij een actieve rijstijl. Verder heeft de RS een in twee standen selecteerbare en uitschakelbare tractiecon- trole, die eerder sportief dan hufterproof is. Al in de behoudende stand 2 zit hij je bij een stevige rijstijl nauwelijks in de weg (da’s mooi) en in stand 1 laat hij zelfs pittige acceleratie- wheelies toe, evenals wat kleine glijers. Lomp volgas geven onder maximale hellingshoek onder het motto ‘TC aan, hersens uit’ is daarom niet zonder meer aan te bevelen. Opvallend hierbij is het wulpse gebrabbel van de ontstekingsonderbrekingen dat de RS bij het ingrijpen van de tractiecontrole produ- ceert. Het werkt uitnodigend. Tot slot kunnen we vaststellen dat de ‘klassieke’ bouwwijze van deze Z900RS de praktische inzetbaarheid aanzienlijk verhoogt. Zo is de lange buddyseat niet alleen uitstekend gevoerd, maar geeft hij de man of vrouw achterop ook een uitgespro- ken comfortabele zitplaats met aangenaam ruime kniehoek. De grote ronde spiegels geven een prima zicht naar achteren en zelfs aan flinke bagagehaken is gedacht. Een prak- tische motorfiets naar klassiek voorbeeld. < DE CONCURRENTIE BMW R nineT Tweecilinder boxermotor, 110 pk, gewicht 222 kg, 0-100 km/uur 3,3 sec, Vmax 217 km/uur, verbruik 1 op 19,6. Prijs: € 18.244,-. Yamaha XSR900 Driecilinder lijnmotor, 115 pk, gewicht 196 kg, 0-100 km/uur 3,4 sec, Vmax 210 km/uur, verbruik 1 op 21,3. Prijs: € 11.399,-. Honda CB1100RS Viercilinder lijnmotor, 90 pk, gewicht 256 kg, 0-100 km/uur 4,2 sec, Vmax 180 km/uur, verbruik 1 op 20,0. Prijs: € 16.258,-. Kawasaki Z900RS Kawasaki Z900 Maximaal puntenaantal MOTOPLUS BEOORDELING MOTORBLOK Rollende acceleratie 40 27 33 Het lagere topvermogen en de langere gearing kosten de RS vergeleken met de fellere Z900 wat punten, maar passen goed bij het karakter van de machine. Gas- respons, lastwisselingen en de motorloop zijn top. De zesde versnelling heeft bij de RS een overdrive-karakter, beide versnel- lingsbakken werken uitstekend. De koppe- ling van onze RS hapte koud behoorlijk. Acceleratie 40 25 31 Topsnelheid 30 19 21 Motorkarakteristiek 30 24 25 Gasrespons 20 15 14 Lastwisselreacties 20 14 14 Motorloop 20 14 14 Koppeling 10 8 9 Schakelen 20 14 14 Versnellingsbak-spatiëring 10 7 8 Starten 10 8 7 TOTAAL 250 175 190 RIJWIELGEDEELTE Wendbaarheid 40 30 31 De Z900 is wendbaarder, de RS stabieler. De RS stuurt echter nog steeds heel licht maar vooral mooi neutraal in – dat voelt heel erg fijn aan. De Dunlop GPR300’s doen het goed: weinig oprichtmoment, goede feedback, prima rechtuitstabiliteit. De volledig instelbare voorvork van de RS spreekt uitstekend aan en dempt netjes. Stabiliteit in bochten 40 31 30 Stuurgedrag 40 31 31 Feedback 10 8 8 Mogelijke hellingshoek 20 16 18 Rechtuitstabiliteit 20 17 17 Veringafstelling voor 20 15 14 Veringafstelling achter 20 14 14 Instelmogelijkheden vering 10 5 3 Veercomfort 10 7 7 Rij-eigenschappen duo 20 14 13 TOTAAL 250 188 186 PRAKTIJK Ergonomie rijder 40 30 29 De zitpositie van de RS is minder sportief. Vooral achterop is er voor een moderne naked bike veel comfort. Grote ronde spie- gels geven een prima zicht naar achteren. Rem- en koppelingshendel zijn instelbaar, het dashboard van de RS geeft uitgebreide informatie. De afwerking van de RS is iets beter, alleen de simpele achtervork ver- stoort het beeld een beetje. Ergonomie passagier 20 12 7 Windbescherming 20 0 1 Zicht 20 14 12 Lichtopbrengst 20 15 14 Uitrusting 30 18 17 Bediening/onderhoud 30 18 18 Opbergmogelijkheden 10 2 1 Maximale belading 10 4 4 Actieradius 30 22 22 Afwerking 20 15 14 TOTAAL 250 150 139 VEILIGHEID Remwerking 40 32 32 Allebei de Kawa’s remmen op topniveau. De RS geeft dankzij de radiale rempomp en klauwen een nog iets betere doseer- baarheid. De tractiecontrole regelt net zo fijn af als het ABS en is tamelijk sportief afgestemd. Remdosering 30 28 27 Remmen met duo/fading 20 15 14 Oprichten bij remmen 10 8 8 ABS-werking 20 15 15 Stuurslaan 20 15 14 Grondspeling 10 3 0 TOTAAL 150 116 110 KOSTEN Garantie 30 15 15 Met een verbruik van dik 1 op 21 zijn beide even zuinig. Het hogere vermogen van de Z900 betekent ook meer bandenslijtage. Verbruik (secundaire weg) 30 21 21 Inspectiekosten* 20 11 11 Onderhoudskosten 20 9 8 TOTAAL 100 56 55 TOTAALSOM 1000 685 680 RAPPORTCIJFER PRIJS- KWALITEITVERHOUDING 10,0 8,6 10,0 Ondanks het tammere motor- blok verzamelt de RS in totaal meer punten. De Z900 is echter wezenlijk goedkoper.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3