MotoPlus 09 - 2022

AJP PR7 EERSTE TEST EERSTE TEST MOTOPLUS 53  DE CROSSBAAN OP MET EEN ‘ALLROAD’ Zusterblad Noppennieuws joeg de PR7 over de crossbaan van Veldhoven. Natuurlijk leggen we ons oor graag te luisteren bij testtopper Toine van Dijk over zijn ervaringen met de AJP: “De machine wist ons in de korte test­ rit absoluut te verrassen. Hij heeft niet alleen een serieuze look, maar rijdt ook prima dankzij het bewezen goede motor- blok en het goede rijwielgedeelte. Wel zaten op deze demo helaas valbeugels en Michelin-rallybanden. Je raakt bij een actieve rijhouding regelmatig met je knieën beide valbeugels. De echte rallybanden voldoen beter in de Sahara dan in de Nederlandse modder. Toch kan die bandenkeuze de positieve indruk van deze PR7 niet wegnemen. De machine rijdt echt lekker en is met zijn lange veerwegen en goede buddyseat zeer comfortabel. Op zandwegen en harde bospaden blinkt de PR7 uit. Ga je er in enduro-tempo mee over een kapot­ gereden singletrack vol knipgaten, dan blijkt de vering eigenlijk te comfortabel en zou een hardere afstelling nuttig zijn voor meer reserve. De PR7 is zeker voor de hobbyrijder een prima motor voor langeafstands-offroadritten, zoals de TET-route.” De achterrem verdient zelfs een dikke pluim voor remkracht en doseerbaarheid. Dan is er nog iets om rekening mee te houden bij de aanschaf van een PR7. Voetsteunen voor een duopassagier ontbreken. De motorfiets is zelfs goedgekeurd als eenzitter. Waar AJP met liefde bezuinigt op elektronica, doet het dat niet op kwaliteitsonderdelen. Cruciale onderdelen als velgen, stuur, plastic, remmen en vering komen allemaal van gere- nommeerde leveranciers. Dit spul is bestand tegen lomp misbruik en valpartijen. Het ziet er bovendien knap uit. Blijkbaar zelfs van een afstandje, want de duimpjes omhoog zijn niet van de lucht. Het waardeloze pokkeweer is een dag later bij de fotografiesessie terug van weggeweest. Door de regen en windvlagen tot 100 km/ uur durf ik weinig te zeggen over het ruitje. Natuurlijk beukt de wind in dit soort omstandig­ heden je allroad-helmmet liefde van je lijf. Toch verwacht ik niet dat het scherm op windluwe dagen turbulentievrij is. De zitpositie is veel beter voor elkaar dan je op voorhand verwacht van zo’n ogenschijnlijk hardcore machine. Het zadel is smal, maar de Het piepkleine dashboard (L) vraagt om een leesbril, maar erboven zit een grote tablet (R). De koppeling vergt wat kracht, maar qua knoppen is er weinig afleiding. »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3