MotoPlus 2018/03

52 MOTOPLUS test + techniek TOPTEST KAWASAKI Z900RS Daar is ’ie dan: Kawasaki’s nieuwste inbreng in het retro-segment heeft voor de nodige opschudding gezorgd, iets dat we een motor lang niet meer hebben zien doen. De techniek stamt grotendeels van de Z900, de stijl is gebaseerd op de legendarische Z1 van begin jaren zeventig. Waar we benieuwd naar zijn: hoe goed is Frankensteins tot leven gewekte Z900-voorvader? Een Toptest van de Z900RS. | Tekst: Johannes Müller; Foto’s: Jacek Bilski | Om te beginnen een prettige mededeling: in het echt ziet hij er nóg beter uit dan op de foto’s. Dit legendarische silhouet – hoe de tank met zijn klassieke kleurlijnen smal en laag over het buizenframe ligt, de ronde koplamp, de heerlijke ronde analoge tellers, de fraaie, licht getrapte buddyseat, het frivool omhooglopende kontje –, het is een prachtig gezicht! Er is ook aandacht voor detail: de mooi glimmende uitlaatbochten, een vergeleken met zijn technisch sterk verwante, agressief gestileerde broer Z900 zorgvuldig van koelslangen ontdaan motorblok, het klas- siek omhoog gebogen verchroomde stuur, de spiegels, de fraaie aluminium bevestiging van het voorspatbord, de aluminium gietwielen met het stijlvolle spaakdesign en de gepolijste velgrand, wat chroom hier en daar – alles liefdevol en organisch in elkaar overlopend, klassiek en modern tegelijk. Dan de enorme diepte van de metallic lak. Het ‘Candytone Brown’ glinstert afhankelijk van de lichtinval van bijna zwart via een warm bruin naar paars, in contrast met de oranje fonkelende accenten. Deze speciale kleur is de meerprijs van 300 euro zonder meer waard. Ja, de Z900RS boeit al bij stilstand en maakt met zijn zorgvuldig gekozen verhoudingen een prachtige spagaat tussen oude elegantie en nieuwe stoerheid. Het is een meer dan geslaagde hommage aan de oorspronkelijke Z1. Toegegeven: puristen zullen niet geheel onterecht aanvoeren dat in dit plaatje de vier losse uitlaten en stereoschokdempers ont- breken. Hier hebben de Kawasaki-ontwerpers de voorkeur gegeven aan functionaliteit boven vorm. Stereoschokdempers zijn qua werking achterhaald en vier losse uitlaten zijn niet alleen enorm duur, maar ook zwaar. Hier wilde men de RS niet alleen maar de lijnen van de oude Z1 geven, maar ook de goede kanten van de Z900 behouden, aldus Kawasaki. Hij moet ook echt goed rijden. We denken eerlijk gezegd dat het kostenplaatje van de twee genoemde aanpassingen de grootste rol speelt, maar hier ligt dan een mooie taak c.q. kans voor de accessoirehandel. Wat betreft dat goede rijden zal de mededeling van Kawasaki dat de 948cc vier- cilinder ten faveure van een beter koppelver- loop 14 pk aan topvermogen heeft ingeleverd (111 pk in plaats van de 125 pk van de Z900) menigeen wel hebben verbaasd. De sterke Z900 mankeert het immers nou niet bepaald aan trekkracht in het middengebied. En meestal voegen dit soort ‘koppel-bevorderende maat- regelen’ onderin niet toe wat ze je bovenin afnemen. Dat blijkt ook het geval bij de Z900RS; HET BESTE VAN TWEE TIJDPERKEN >

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3