MotoPlus 2018/03

compacttest MOTOPLUS 51 ■■ MOTOR vloeistofgekoelde zescilinder boxermotor, een bovenliggende nokkenas, vier kleppen per cilinder, klepbediening via tuimelaars, wet-sump smering, benzine-injec- tie met 50-mm gasklep, geregelde katalysator, Integrated Starter Generator (ISG) dynamo, accu 12 V/20 Ah, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling met zesversnellingsbak (optioneel automatische zevenbak-DCT), cardan. Boring x slag 73 x 73 mm Cilinderinhoud 1.833 cc Compressieverhouding 10,5 : 1 Max. vermogen 93 kW (126,5 pk) bij 5.500 tpm Max. koppel 170 Nm bij 4.500 tpm ■■ RIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, voorvork met dubbele draagarmen en mono- shock, swingarm met hevelsysteem en mono- shock achter, dubbele schijfrem voor, Ø 320 mm, zeszuiger remklauwen, enkele schijfrem achter, Ø 316 mm, driezuiger remklauw, ABS. Wielen 3.50 x 18; 6.00 x 16 Bandenmaat 130/70R18; 200/55R16 ■■ MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.695 mm, balhoofdhoek 59,5°, naloop 109 mm, veerweg v/a n.o., zithoogte 745 mm, rijklaar gewicht 365 kg, tankinhoud 21,1 l. Garantie 2 jaar Service-intervallen 10.000 km Kleuren grijs, wit, rood of zwart Vanafprijs NL € 30.858,- / B € 25.699,- ■■ INFO NEDERLAND EN BELGIË Honda Benelux, www.honda.nl/www.honda.be TECHNISCHE GEGEVENS HONDA GOLDWING GL1800 ziet eigenlijk alleen aan de toerenteller dat het blok loopt. Meer draaicultuur zul je niet snel vinden in een motorfiets-blok. En ook onderweg loopt de zespitter zijdezacht. Toch hoor je hem vooral bij het accelereren nadruk- kelijker slurpen in de airbox, wellicht is dat ook een bewuste knieval naar de sportiever ingestelde rijder welke de nieuwe GoldWing moet aanspreken. Maar ook op toeren is het motorgeluid goddelijk; strikt genomen is de enorm uitgebreide digitale stereo-installatie juist op deze GoldWing eigenlijk volkomen overbodig, als je tenminste van een subliem en nekhaartjes-erecterend motorgeluid houdt. Met zijn 126,5 pk (9 pk meer dan voorheen) en 170 Nm koppel levert de zespitter zijn ver- mogen ongelooflijk soepel en heeft hij altijd trekkracht paraat. De totale overbrenging is wat langer geworden, maar daar heeft het blok geen enkele moeite mee, terwijl het toerental op de lange baan flink daalt. De normale versnellingsbak schakelt heel licht en precies en ook de koppeling gaat voor zo’n sterk blok opmerkelijk licht. Maar vooral de DCT-versie wist ons te overtuigen. Natuurlijk: hij kost flink wat meer, maar de automatische bak lijkt gemaakt voor de zijdezachte en elastische zespitter: de zeven versnellingen gaan enorm soepel en zonder enige hapering in elkaar over en deze transmissie tilt het rijcomfort – zowel voor rijder als passagier – naar een superhoog niveau. Het is echt jam- mer dat de DCT alleen is voorbehouden aan de allerduurste GL1800-versie. Wel is er voor alle kopers van een nieuwe GoldWing het krachtige, gecombi- neerde remsysteem. Plus de nieuwe voorvork met twee draagarmen, een stijve wieldraag- arm en monoshock. Een beetje vergelijkbaar met BMW’s Duolever, dat het idee weer had geleend van de Engelse ingenieur Norman Hossack. Op de Honda zorgt de nieuwe voorvering voor veel comfort en stabiliteit; zelfs op slecht wegdek filtert de vering alles weg en blijven je handen als in een auto rustig op het stuur. Vergeleken met een normale telescoopvork heeft deze voorwielophanging wat minder feedback, maar dat aspect speelt op een motor als deze GoldWing veel minder nadrukkelijk als op een lichtere (sport-)motor. Je kunt met deze GoldWing nog steeds heer- lijk zwieren en zwaaien over een bochtig tra- ject en dankzij voldoende grondspeling kun je ook behoorlijk plat met de 383 kilo wegende machine (DCT/Airbag-versie). De wegligging en het stuurgedrag zijn zeker gezien het formaat en gewicht ruim voldoende. De nieuwe GoldWing heeft – uiteraard – ride- by-wire en daarmee hebben de vier rijmodi (Rain, Econ, Tour en Sport) ook echt invloed op het motorkarakter en het schakelgedrag van de DCT. De tour-modus wist ons het meeste te overtuigen; in de sportstand kwam er door het scherpere schakelgedrag toch wat onrust in de aandrijflijn, onrust die niet bij de GoldWing past. Onder de streep rijdt de nieuwe Honda GL1800 GoldWing fijner, attractiever en levendiger dan zijn voorganger. De nieuwe- ling is in alle opzichten beter en moderner. Hij is met zijn nieuwe blok, sublieme trans- missie (met name de DCT-versie), prima rijwielgedeelte en moderne elektronica weer helemaal bij de tijd! < Ook het zescilinder-boxerblok werd volledig vernieuwd. Het werd lichter en krachtiger. De nieuwe GoldWing kreeg ook een com- pleet andere voorwielophanging met een stijve wieldrager. Op alle fronten wordt comfort met hoofdletters geschreven op deze 2018- GL1800. Met zijn grote dashboard met een centraal 7-inch TFT-scherm voor audio, navigatie en Apple CarPlay zet de GL1800 nieuwe maatstaven.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3