MotoPlus 09 - 2022

4 CROSSOVER TOERCONCEPTEN VERGELIJKINGSTEST VERGELIJKINGSTEST MOTOPLUS 33  De transparante winddeflectors aan de zij­ kanten zijn onopvallend, maar beschutten je handen en onderarmen wel effectief tegen weer en wind. De Showa-vork is alleen verstelbaar qua veervoorspanning. Het stuur is in rubbers gemonteerd. De gekozen veer klopt goed en de veer­ voorspanning is gemakkelijk instel­ baar, maar er is te weinig uitgaande demping. Zonder koffers oogt de Honda best strak, met een forse voorzijde en slanke achter­ kant. De rijmodus ‘Tour’ is de meest felle. De smartphone-connectiviteit biedt talrijke ‘infotainment’-mogelijkheden. wordt geregeld. Als je bijvoorbeeld de Kawasaki met passagier rijdt, is het verschil tussen de solo-afstelling en een aangepaste afstelling (veer- voorspanning acht klikjes vanaf maximum, de uitgaande demping één omwenteling open) frappant, zowel wat betreft het veercomfort als de stabiliteit c.q. veiligheid op slechte wegdekken. Als je niet de moeite neemt om de veervoorspanning te verhogen, dan zit de achtervering door het extra gewicht steeds tegen het doorslaan aan, terwijl de voorkant verdacht licht aanvoelt. De Versys loopt dan in bochten maar al te graag ongewenst wijd. Met de genoemde instelling van veervoor- spanning en uitgaande demping daarentegen voelt hij met twee personen aan boord zeker aan en worden oneffenheden prachtig glad­ gestreken. Bij de Honda is helaas maar een deel van de benodigde aanpassingen mogelijk. Je kunt zoals altijd wel de veervoorspanning ver­ hogen, maar een instelmogelijkheid voor de uitgaande demping is zowel voor als achter niet aanwezig. Dat zou met een goede basis­ afstelling nog geen probleem hoeven te zijn, maar de achtervering van de Honda komt zelfs met de solo-veervoorspanning al fors dem- ping tekort. Tijdens de ‘ontlastingsfase’ bij het omgooien van de ene naar de andere bocht in snelle slingers veert hij veel te snel uit, net als »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3