MotoPlus 2018/03

18 MOTOPLUS eerste test EERSTE TEST YAMAHA YZF-R1M/R1 Drie jaar na de lancering van de radicaal nieuwe en radicaal sportieve R1 en R1M, codenaam RN32, vindt Yamaha het tijd voor een verfrissing. Yamaha brengt de vernieuwde YZF-R1M voor het voetlicht en daarvan zijn de belangrijkste aanpassingen – naast een kleurenschema dat het superieure carbon kuipwerk beter zichtbaar maakt – een blipperfunctie voor het terugschakelen en een veersysteem met opgewaardeerde algoritmes voor de actieve demping. Op het geaccidenteerde circuit van Portimão gaan we aan den lijve ondervinden wat die veranderingen teweegbrengen. | Tekst: Matthijs van de Wall; Foto’s: Yamaha | MEER BITS, S De R1M is Yamaha’s vlaggenschip van het supersport-programma, dat van de YZF- R125 via een R3 en een R6 tot die R1 en R1M superbikes loopt. Er zijn nogal eens geluiden te horen dat het supersport-segment zo gekrompen is, maar voor Yamaha bedraagt dit toch nog steeds 9% van de Europese ver- kopen. Juist in deze prestigeklasse worden door alle fabrikanten de spierballen gerold en dus gaan de ontwikkelingen hard. Bij de FACTSHEET Yamaha YZF-R1M/R1 Cilinderinhoud: 998 cc Vermogen: 200 pk bij 13.500 tpm Prijs YZF-R1M NL € 26.999,- / B € 24.290,- Prijs YZF-R1 NL € 21.999,- / B € 19.399,- PLUS • Zeer compleet elektronica-pakket • Topvermogen • Wát een hebbeding! MIN • Koppel onder 8.000 tpm • ABS en gecombineerd remsysteem niet ideaal op circuit • Windbescherming 2015 R1(M), die – inclusief het uitgebreide elektronicapakket – intensief is beschreven in MotoPlus 05/2015, waren de meest gehoorde wensen van huidige klanten een blipperfunc- tie voor het koppelingsloos terugschakelen en een meer natuurlijk aanvoelende wheelie- controle. En zie, er is nu een quickshifter met een terugschakelfunctie en de wheelie- controle is opgewaardeerd. Dit laatste noemt Yamaha LIF (de eerste drie letters van ‘lift’...) en dat was welkom, want zelfs op de open- bare weg was de wheelie-interventie niet bijzonder verfijnd. Daarnaast is het actieve dempingssysteem verbeterd en dat draagt nu de naam SEC 2.0, wat staat voor Smart Elec- tronically Controlled. Zowel in- als uitgaande demping van voor- en achtervering worden middels stappenmotoren versteld naar aanleiding van de werksituatie. De grootste verschillen met voorheen zijn dat er nu twee sensoren méér gebruikt worden voor de input van de computer en dat het systeem nu vijf fases kent, tegen drie voor het oude. Eerst waren dat remmen, mid-bocht en acceleratie. Nu ook de fases daartussenin, te weten instu- ren en oprichten. Dit systeem past niet de veervoorspanning aan, omdat zo’n systeem te zwaar is. Het systeem werkt zonder een veer- wegsensor, wat erop duidt dat gewerkt wordt met ‘state estimation algorythms’, waarbij de invering wordt afgeleid uit externe factoren. MotoGP heeft hieraan gewerkt, maar zowel Yamaha als Öhlins wilde niets bevestigen. De bediening via het dashboard is ook aan- gepast. Eerst kon de demping per klik aan- gepast worden, maar nu is dit middels OBTi (Objective Based Tuning interface) te sturen. Het grote verschil is dat de rijder nu niet meer zelf hoeft te bedenken welke klikjes hij/ zij waar wil aanpassen, maar situationeel kan nadenken of er meer/minder support gewenst is bij remmen, mid-bocht, acceleratie of dat de voor- of achtervering in zijn totaliteit ste- viger gedempt mag worden. Dit verlaagt de drempel om te gaan experimenteren en dat is goed. Er is dus heel wat meer rekenkracht aanwezig. Tot zover de bits en bytes. De rest van de R1(M) is ongewijzigd. Na deze bloemlezing mogen we op de achtbaan van Portimão proeven van de kwaliteiten van de R1M. In ieder geval zal de 6-assige IMU, waarbij de versnelling langs drie assen en de hoekverdraaiing om diezelf- de drie assen gemeten worden, hier overuren draaien. Het elektronicapakket staat in de T1-modus, wat staat voor een voorgeselec- teerde setting voor slicks. T2 is wat gema- tigder, R staat voor sportief straatgebruik en daarnaast zijn er zelf nog drie settings te bepalen. Leuke gimmick is dat deze settings per iPhone instelbaar zijn en dat de namen van de settings te veranderen zijn. De eerste ronden valt op dat Yamaha een stevige zelfkennis toont, want de toerentel- ler begint – in deze setting – bij 8.000 tpm en daaronder toont de R1M ook niet heel veel puf. Wél is de gasrespons voorbeeldig en het >

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3