MotoPlus 2018/03

sport MOTOPLUS 123 goed gevoel tegemoet zien. “Op veel vlakken is de GP18 beter en ik kan mijn sterke punten beter gebruiken”, deelde Lorenzo mee. “Ik kan niet meer dan tevreden zijn.” Enkele dagen voor de officiële test oor- deelde Ducati’s testrijder Casey Stoner al zeer positief over de GP18. “Het lijkt erop dat het nieuwe chassis ons probleem ‘mid- corner’ grotendeels heeft opgelost”, schatte Ducati’s enige MotoGP-wereldkampioen in. “De machine is makkelijker te rijden.” Team- manager Davide Tardozzi bevestigde dat de nieuwe V4 minder agressief was, maar dat bij het uitkomen van de bochten de machine nog veel de neiging tot ‘pumping’ vertoonde. De verwachting is dat Ducati in Thailand met een chassis-update komt. In Buriram zullen veel fabrikanten ook definitieve keuzes moeten maken over de motortech- nische richting voor 2018. Bij Honda en ook bij Yamaha kregen de rijders verschillende opties voorgeschoteld, terwijl het Aprilia- Tijden: 1. Jorge Lorenzo (E), Ducati, 1.58,830; 2. Dani Pedrosa (E), Honda, 1.59,009; 3. Cal Crutchlow (GB), Honda, 1.59,052; 4. Andrea Dovizioso (I), Ducati, 1.59,169; 5. Jack Miller (AUS), Ducati, 1.59,346; 6. Alex Rins (E), Suzuki, 1.59,348; 7. Maverick Viñales (E), Yamaha, 1.59,355; 8. Marc Marquez (E), Honda, 1.59,382; 9. Valentino Rossi (I), Yamaha, 1.59,390; 10. Johann Zarco (F), Yamaha, 1.59,511; 11. Danilo Petrucci (I), Ducati, 1.59,528; 12. Tito Rabat (E), Ducati, 1.59,547; 13. Andrea Iannone (I), Suzuki, 1.59,615; 14. Aleix Espargaro (E), Aprilia, 1.59,925; 15. Takaaki Nakagami (J), Honda, 2.00,071. TIJDEN TEST SEPANG Tijdens testen in Jerez en Portimão kregen rijders en teams een betere indruk van wat de aangepaste regle- menten voor 2018 kunnen betekenen. Tom Sykes was met een qualifier voor teamgenoot Jonathan Rea (zonder qualifier) de snelste in Jerez, terwijl testrijder Niccolò Canepa met een derde tijd op de snelste Yamaha zat. Michael van der Mark worstelde in Jerez en gaf – op racebanden – 1,6 seconde toe op Sykes. Teamgenoot Alex Lowes was iets sneller dan Van der Mark. In Portimão zat de Neder- lander beduidend beter in zijn vel. Met een mix van nieuwe en 2017-elektronica zette hij de vierde tijd achter wereld- kampioen Rea, Honda’s aanwinst Leon Camier en Alex Lowes. In tegenstelling tot Van der Mark zette de top 3 zijn snelste tijd met qualifiers. Van der Mark liet weten zeer tevreden te zijn over zijn raceritme en de verbeterde basis van de R1. De laatste test vindt plaats in Phillip Island, voorafgaand aan het eerste raceweekend daar. duo Aleix Espargaro en Scott Redding wel een nieuw chassis tot zijn beschikking had, maar nog steeds werkte met de te zwakke 2017-krachtbron. Marc Marquez benadrukte het belang van de juiste krachtbronkeuze, omdat de coureurs daarmee het jaar zullen moeten uitrijden. Dat hij slechts een acht- ste tijd liet noteren, zorgde bij de regerend kampioen echter geenszins voor hoofdbre- kens; in tegenstelling tot veel andere rijders – waaronder zijn collega-fabrieksrijders Dani Pedrosa en Cal Crutchlow – ging Marquez op de slotdag niet voor een ‘time attack’. Op de tweede dag presenteerde Honda bovendien een nieuw aeropakket, terwijl ook bij Yamaha en KTM aangepaste stroomlijnen te zien waren. De Honda- en Yamaha-designs zorg- den voor meer stabiliteit aan de voorzijde én werden door Technical Director Danny Aldridge reglementair bevonden. Na dag 2 was de stemming binnen het Yamaha-fabrieksteam opperbest toen Maverick Viñales en Valentino Rossi de eerste twee plekken voor hun rekening namen. Viñales was zichtbaar opgelucht met zijn constant snelle tijden bij minder grip en ook de bijna 39-jarige Rossi was erg te spreken over het blok, het chassis en de nieuwe stroomlijn. “De stroomlijn biedt mij meer bescherming en het effect van de ‘winglets’ doet denken aan de machine van 2016. Ik heb vóór meer gevoel.” Toen op de derde dag de asfalttemperatuur echter opliep tot 56 graden, zochten de Yamaha-mannen tot hun eigen verbazing en frustratie weer vergeefs naar grip achter. Tech 3’s Johann Zarco verraste met zijn besluit om dit jaar een 2016-Lorenzo-chassis te gaan gebruiken; ook hij had over een raceafstand te weinig vertrouwen in het 2017-rijwielgedeelte. Jack Miller liet op de Alma Pramac Ducati GP17 een uitstekende indruk achter. De Aus- traliër was op twee van de drie dagen sneller dan zijn afgeslankte collega Danilo Petrucci op de GP18 en sloot de test als vijfde af. Tweeduizendste achter hem bevestigde Alex Rins de progressie van de 2018-Suzuki. De nieuwe machine zou volgens Rins en team- maat Andrea Iannone sterker zijn geworden, terwijl ook het stuurgedrag verbeterd is. Van de vele crashers – waaronder Cal Crutchlow, zijn debuterende team- genoot Takaaki Nakagami, Jorge Lorenzo, Andrea Dovizioso, Marc Marquez en het Marc VDS rookie-duo Franco Morbidelli en Tom Lüthi – kwam Pol Espargaro er het slechtst af toen de voorrem van zijn KTM blokkeerde. Met slechts geblesseerde enkels was hij de laatste dag veroordeeld tot toekijken. Met een zeventiende plaats was Espargaro wel de beste KTM-rijder. Yonny Hernandez verving in Sepang Jonas Folger in het Yamaha Tech3- team. Medio januari verraste de Duitser zijn teambaas Hervé Poncharal met de mede- deling dat hij zich fysiek en mentaal niet in staat achtte om in 2018 te rijden. Poncharal hoopt in Buriram een permanente vervanger te presenteren. < Honda goes aero! Ook Honda presenteerde in Maleisië een aeropakket. Met – zoals verwacht – plus- en minpunten. Gemengde gevoelens bij Valentino Rossi, achter teamgenoot Viñales tweede op dag 2. Bij nog hogere asfalttemperaturen op de laatste dag liep het minder. Let op de ‘winglets’... WSB OP WEG NAAR PHILLIP ISLAND

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3