MotoPlus 2018/03

made in holland MOTOPLUS 101 MACNA MOTORKLEDING MADE IN HOLLAND een echte noodoplossing. Daarna kwam er een versie gebaseerd op een onderdeel dat we al hadden en uiteindelijk hebben we nu een vervangbare slider. Voor negen van de tien onderdelen van zo’n pak kun je wel van een soortgelijk ontwikkelingstraject spreken.” Luyben realiseert zich uiteraard dat zo’n elleboog-slider voor een heel specifieke en erg kleine doelgroep is bedoeld, maar bena- drukt dat de betrokkenheid bij de racerij ook resulteert in veel veiligheidsontwikkelingen en comfort-gerelateerde zaken die uitein- delijk door de hele collectie van Macna zijn terug te vinden. Zo is bijvoorbeeld het pro- tectorenpakket in de leren pakken van Macna identiek aan de protectoren in de maatpak- ken van de coureurs. “We gaan regelmatig met onze coureurs om de tafel zitten om te horen of de kleding bevalt en lekker zit. Is dat niet zo, dan gaan we voor ze aan de slag. Handschoenen zijn een goed voorbeeld. Die mannen vallen nogal eens en dan kan een handschoen het zwaar te verduren krijgen. Dan zie je bijvoorbeeld plekken op zo’n hand- schoen waar de dubbeling van het leer mis- schien beter zou kunnen of een plek waar we beter een glijnokje voor kunnen maken. Dat is een enorm dure leerschool, maar we leren er erg veel van en bovendien stimuleert het ons enorm om bepaalde zaken eens anders aan te pakken.” Dat geldt zeker voor de materialen die door Macna worden gebruikt en die niet zelden een eigen ontwikkeling zijn. “Met name voor onze duurdere producten ontwikkelen we regelmatig eigen stoffen”, verduide- lijkt Luyben. “Maar we gebruiken ook veel bestaande stoffen met onze eigen specifica- ties en aanpassingen. Daarnaast ontwikkelen we veel kunststof onderdelen met een eigen specifieke functie zelf. Dat zijn vaak onder- delen die of niet te koop zijn of die niet aan onze esthetische eisen voldoen. Dan moet je bijvoorbeeld denken aan schouderkappen of pullertjes voor ritssluitingen. Daar gaan we heel ver in, want er is feitelijk geen detail waar we niet zelf mee bezig zijn geweest.” INFO Macna, www.macna.com , info@macna.com Die drive om zo veel mogelijk in eigen hand te houden, geldt ook voor het nieuwe logo dat sinds kort op alle Macna- producten te vinden is. Ook dit is een geheel eigen ontwikkeling, die volgens Luyben geheel in de Macna-filosofie past: “Zo’n nieuw logo is een hele stap, waar we intern ook lang over hebben gediscussieerd, maar het was nodig om in lijn te komen met de richting die we met onze producten zijn ingeslagen. Dat we hier zelf de tanden in hebben gezet, zorgt alleen maar voor meer samenhang tussen de uitstraling van onze huisstijl en de vormgeving van onze producten. Er zijn denk ik maar weinig kledingmerken waar die samenhang zo sterk is. Het versterkt elkaar en leidt tot een totaalplaatje waar niets aan het toeval is overgelaten. Een hoog niveau kun je alleen maar bereiken als je alles in huis hebt en een situatie creëert waarin je jezelf continu verbetert door ervaring en ontdek- king. Maar voorlopig hoop ik wel weer even van het logo af te kunnen blijven…” < Dat bij Macna de ware motorspirit rondwaart, blijkt wel uit de helmen- verzameling van de eigenaar. Vanuit het eigen ‘warehouse’ worden de Macna-producten wereldwijd verzonden. een kledingfabrikant als Macna een ideaal laboratorium. Als een voorbeeld daarvan haalt Luyben de opkomst van de elleboog- slider aan. “Daar heeft de hele kledingmarkt, wij incluis, enorm mee lopen worstelen, want eigenlijk liepen we voortdurend achter de feiten aan. Die ontwikkeling raakte in een stroomversnelling door de betere banden die in de MotoGP werden geïntroduceerd. Daardoor werden de hellingshoeken die de rijders reden ineens veel extremer. Sommige coureurs kregen het voor elkaar om de elle- bogen aan de grond te rijden. Het leer ging op die plekken kapot en daar moesten we dus halsoverkop een oplossing voor bedenken. De eerste was een soort handgemaakte variant,

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3