Persbericht

Nieuwe VekaBest praktijkcursus voor motorrijders

VekaBest introduceert een hagelnieuwe praktijkcursus voor de beginnende, herstartende en ervaren motorrijder. Een interactieve cursus als voorbereiding op het komende motorseizoen. 

Motorrijden is een van de mooiste vrijetijdsbestedingen. Motorrijden is een combinatie van fascinatie voor een technisch hoogwaardig apparaat en genieten van de omgeving en de natuur. Als je dat ook nog kunt combineren met een groep vrienden, dan staat niets deze positieve beleving in de weg. Hoe mooi motorrijden ook is, het vindt wel plaats op de openbare weg, met alle hectiek en gevaren van dien. Hoe gaat een motorrijder hiermee om? Een zo krachtig voertuig als een motorfiets vereist ook een berijder die zo’n apparaat op juiste wijze weet te bedienen en die zich bovendien bewust is van de extra gevaren en risico’s van het motorrijden.

Verkeersleermiddelen-uitgeverij VekaBest is gestart met een online, interactieve cursus, die in eerste instantie ontwikkeld is voor motorrijders, die na een langere of kortere tijd weer van plan zijn op de motorfiets te stappen; heropstappers dus. Normaal gesproken heeft de uitgever zich toegelegd op producten die nodig zijn voor het behalen van het rijbewijs, met daarnaast producten voor bijscholingen en systemen die opleiders ondersteunen. Met deze theoretische praktijkcursus voor de motor, KickStartGo, richt het zich nu ook op een categorie die het rijbewijs al heeft. 

Theoretische praktijkcursus

“Dat klinkt nogal tegenstrijdig, maar dat is wél wat het is!” Aan het woord is Erik Kantelberg, eigenaar van VekaBest. “Praktijkcursussen richten zich op het daadwerkelijk oefenen op de motorfiets. Wij komen net een stap eerder, namelijk als theoretische voorbereiding op zo’n praktijkdag.” Volgens Erik Kantelberg is gebleken dat bij heropstappers een groeiende behoefte bestaat aan een praktijkgerichte opfriscursus. “Via onze goede contacten in de rijschoolwereld werden we door Frank Osseforth, eigenaar van Osseforth Opleidingen, gevraagd of we een op de praktijkgerichte theoriecursus konden ontwikkelen als voorbereiding op de motorpraktijkdag die zij organiseren.” Gebleken is namelijk dat bestaande motorcursussen vooral gericht zijn op het behalen van het theorie-examen en veel minder op de praktijkonderdelen van het motorrijden, zoals bochtenrijden of groepsrijden. Het is de bedoeling dat heropstappers voorafgaand aan de praktijkdag zich voorbereiden met behulp van deze praktijkgerichte theoriecursus KickStartGo.

KickStartGo is trouwens ook goed bruikbaar voor de motorrijder die geen praktijkdag volgt en voor wie het alweer een tijdje geleden is dat ze op de motorfiets hebben gezeten. Het geeft namelijk een mooi overzicht van de belangrijkste aspecten van het motorrijden, zoals remmen, bochtenrijden, groepsrijden, filerijden, maar ook worden specifieke motorregels, motorkleding en technische aspecten behandeld.

KickStartGo

Na het behalen van het motorrijbewijs zit alles er nog goed in. Maar voor velen is motorrijden echter niet een dagelijkse bezigheid en vervagen de aangeleerde gedragingen al snel, dat gebeurt al na een half jaar. Laat staan als er zelfs jaren tussen zitten. Per slot van rekening ontwikkelt niet alleen het verkeer zich razendsnel, ook de motorfiets zelf verandert: meer vermogen, nieuwe technieken (ADAS), etc. Dit vraagt om een aangepaste rijstijl. Ook hier heeft KickStartGo aandacht voor.

Rijden van bochten

Laten we eerlijk zijn; bochten rijden is een van de mooiste ervaringen bij het motorrijden. In plaats van – zoals in de auto – je te moeten schrap zetten tegen de centrifugaalkracht, ondergaat de motorrijder deze kracht in een schijnbare gewichtloosheid. Dat geeft het motorrijden zo’n unieke ervaring.

Maar laten we ook eerlijk zijn over de risico’s van het motorrijden. Als motorrijder moeten we ook bewust zijn van onze kwetsbaarheid, want als het misgaat behoren wij meestal tot de slachtoffers, ook als het niet onze fout is. Het aanhouden van een aantal basistechnieken is letterlijk van levensbelang.

In de cursus wordt uitgelegd welke krachten er op de berijder en motorfiets werken, wat bij het nemen van verschillende bochten de beste rijlijnen zijn, maar ook wordt met animaties inzichtelijk gemaakt wat de nadelen en risico’s zijn van een foute rijlijn. 

Veel motorrijders gaan ook de landsgrens over om te genieten van bochten die je in Nederland niet vaak tegenkomt, zoals haarspeldbochten. Ook die bochten krijgen in de cursus aandacht.

Groepsrijden

Er zijn diverse goede redenen om de motorfiets te pakken. Op de motorfiets naar het werk en geen problemen ondervinden van files onderweg, ideaal. Lekker in je eentje eropuit trekken, geen stress, je hoofd even leeg maken na een vermoeide werkweek, ook prima. Maar veel motorrijders willen vaak in het weekend met anderen een leuke toertocht maken. Rijden met anderen in een groep vergt wel wat kennis van de ‘regels’ van het groepsrijden. 

Een van de acht hoofdstukken in cursus KickStartGo besteedt daar aandacht aan. Uiteraard is iedere motorgroep anders, maar een aantal algemene afspraken zijn uniform. Waar rijdt de beginner, welk tempo houd je aan, hoe vaak houd je een pauze, wat doe je bij pech, en wat wordt bedoeld met baksteenprincipe?

Toekomst

“Er is een basiscursus neergelegd, en daar ben ik bijzonder tevreden mee,” aldus Pim Kantelberg van het ontwikkelingsteam. “In de toekomst willen we de cursus uitbreiden met bewegende beelden, over bijvoorbeeld het bochtenrijden. De expertise om dat te doen, hebben we in eigen huis.” De verdere ontwikkeling hangt onder andere af wat de ervaringen zijn van de gebruikers en van de opleiders die KickStartGo aan hun cursisten aanbieden. “Het moet hét platform worden voor de motorrijder, beginner of al meer ervaren.”, aldus Guido Seegers van het VekaBest-ontwikkelingsteam. “Mij gaat de veiligheid van motorrijders zeer ter harte. In mijn eigen omgeving heb ik zelf meegemaakt hoe gruwelijk fout het kan gaan. Als deze cursus kan bijdragen aan een veiliger motorseizoen, ben ik heel blij.”

Het ontwikkelingsteam van KickStartGo is zeer benieuwd naar de ervaringen en meningen van deelnemers en staat open voor inhoudelijke kritiek en aanvullende suggesties. Op die manier kunnen we KickStartGo verder ontwikkelen tot een cursus die aansluit bij iedere motorliefhebber.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste indruk: Indian Scout

Eerste indruk: Indian Scout

17 april, 2024

Zon hoog aan de hemel, rechts van me het glinsterende wateroppervlak van de Stille Oceaan dat helemaal doorloopt ...

Overig nieuws