Warmdraaien

Warmdraaien – Toch weer de Duitsers…

Het kan soms raar lopen. Schreef ik op deze plek in het laatste nummer van afgelopen jaar nog behoorlijk overtuigd dat het er naar uitzag dat we eind 2022 wellicht een nieuwe marktleider zouden hebben, Yamaha, maar uiteindelijk was het toch weer BMW dat aan het langste eind trok. Voor de dertiende achtereenvolgende keer alweer, en dat is uiteraard een prestatie die er wezen mag.

Maar eerst even terug naar begin december, toen het RDC de cijfers van de kentekenregistraties van nieuwe motoren tot en met eind november bekend had gemaakt. Yamaha ging toen nog stevig aan kop met bijna 150 registraties meer dan de BMW. Kortom, een redelijk comfortabele voorsprong om de laatste maand van het jaar in te gaan. Zo leek het althans, want op 31 december zag de wereld er na een – bijna traditioneel te noemen – eindsprint van BMW ineens heel anders uit. Yamaha had in die laatste maand nog 34 nieuwe motoren op kenteken weten te registeren, maar de Duitse concurrent maar liefst 236. En daarmee werd de eindstand in 2022 bepaald op 2.299 gekentekende nieuwe BMW’s tegen 2.247 gekentekende nieuwe Yamaha’s. Niet meteen een fotofinish, maar toch een relatief klein verschil in het voordeel van de Duitse fabrikant. Voor de dertiende achtereenvolgende keer dus alweer. Tja, ’t is net voetbal. Een heel simpel spelletje, en uiteindelijk winnen de Duitsers….

Of BMW nu wel of niet een trucje heeft uitgehaald om de verkoopaantallen in december nog een flinke boost te geven – zoals wel vaker wordt beweerd -, gaat aan die cijfers niets meer veranderen. Ook niet onbelangrijk is dat met name de Japanse fabrikanten ook het afgelopen jaar nog flink last hebben gehad van leveringsproblemen. Afijn, bij Yamaha halen ze er naar de buitenwereld toe waarschijnlijk de schouders over op, wellicht ook in de overtuiging dat de cijfers van BMW in december wat ‘gekunsteld’ overkomen, maar zeker weten dat het op Yamaha’s hoofdkwartier in Schiphol-Rijk knaagt. Na zo’n lange periode van BMW-hegemonie hadden ze de nummer-1-positie bij Yamaha ongetwijfeld met open armen ontvangen. Maar goed; nieuw jaar, nieuwe kansen.
Het zal waarschijnlijk ook niemand verbazen dat de best verkochte motor in Nederland het afgelopen jaar opnieuw de BMW R1250GS/Adventure is geworden met 844 stuks. Op gepaste afstand volgt de Kawasaki Z900 met 518 stuks. Onder de streep boekte de markt voor nieuw geregistreerde motoren als geheel een bescheiden plusje van 1,84%. De meest in het oog springende cijfers en de top 10 met merken en modellen lees je trouwens iets verderop in Newsflash.

In dat overzicht vind je trouwens niet het aantal gebruikte motoren dat afgelopen jaar een nieuw baasje kreeg. Dat is met bijna 52.000 stuks een aanzienlijk stukje meer dan de 15.548 nieuw gekentekende motoren in het afgelopen jaar. De vraag naar occasions zal sowieso al groter zijn geweest, aangezien veel populaire nieuwe modellen snel volledig uitverkocht waren. Op de occasionmarkt zijn de rollen trouwens omgedraaid en is Yamaha met 8.745 stuks het populairst voor Honda (8.360) en BMW (7.941). Maar op een rijdend Nederlands motorpark van ruim 760.000 motoren blijven zowel de nieuwverkopen als de occasionverkopen bescheiden aantallen natuurlijk. Toch blijf ik me afvragen hoe groot die totale markt zou kunnen zijn als we in Nederland nu eindelijk eens dezelfde rijbewijswetgeving zouden hebben als in de ons omringende landen en je met een autorijbewijs een lichte motorfiets of motorscooter mag rijden. Dat met name de scooter potentie heeft in de steeds verder dichtslibbende stedelijke gebieden bewijzen de Yamaha TMax en Vespa GTS300 wel met respectievelijk een top 10 en een top 3 (!) notering in de Nederlandse verkoopstatistieken!

Jeroen Hidding

 

 

 

 

 

 

 

Jeroen Hidding – hoofdredacteur MotoPlus

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Precies vier dagen te koop

Precies vier dagen te koop

19 april, 2024

Vespa viert het 140-jarig bestaan op passende wijze. Het bouwt niet alleen een exclusieve scooter (maximaal 140), ...

Overig nieuws