Warmdraaien – Schiet de minister door?
In economisch uiterst belabberde tijden met een schrikbarend hoge inflatie gooide minister van Justitie Dilan Yesilgöz eerder deze maand een balletje op om de hoogte van verkeersboetes komend jaar gewoon met de inflatie mee te laten stijgen. Vrouwe Justitia is geblinddoekt, maar de minster lijkt door haar voorstel eveneens een blinddoek voor de ogen te hebben.
Uitgerekend op de dag dat bakkers in Nederland de noodklok luiden omdat ze vrezen op korte termijn de torenhoge energiekosten niet meer op te kunnen brengen en misschien de ovens definitief uit te moeten schakelen, leek het minister van Justitie Dilan Yesilgöz wel een goed idee om aan te kondigen dat de verkeersboetes komend jaar gewoon met de inflatie mee moeten stijgen. De minister wil de boetebedragen voor veelvoorkomende verkeersovertredingen met zo’n 8,6 procent laten stijgen. Rijden door rood licht stijgt daardoor bijvoorbeeld van 250 naar 280 euro. Tuurlijk, verkeersovertredingen moeten bestraft worden, maar de uiterst beroerde timing en bovenal het signaal dat de minister hiermee afgeeft, getuigen mijns inziens van een volledig gebrek aan sociaal inlevingsvermogen en onderstreept nog maar eens hoever de politiek afgedwaald lijkt te zijn van de maatschappij en de sores van de bevolking.
Die bakkers zijn natuurlijk nog maar het topje van de ijsberg, duizenden Nederlanders én bedrijven zitten door de torenhoge energiekosten in financieel zwaar weer, om nog maar te zwijgen van de gevolgen van de inflatie in het algemeen. In augustus bedroeg die maar liefst 12 procent, het hoogste inflatiecijfer ooit in Nederland. En het raakt uiteraard ook de branche waar wij als MotoPlus in werkzaam zijn. De papier- en drukkosten stijgen al net zo hard mee en ook de posttarieven blijven niet achter.
Waar het overheidsingrijpen in ons omringende landen wel adequaat lijkt om de nood onder burgers enigszins te ledigen, heeft onze regering al laten weten dat er voorlopig niet wordt ingegrepen om de koopkracht van burgers iets te versterken, begin 2023 zal daar op zijn vroegst verandering in komen. Maar dan is het kwaad voor veel burgers en bedrijven waarschijnlijk al geschied.
En een gepeperde verkeersboete is dan wel het laatste dat je kunt gebruiken. “Zolang je je aan de regels houdt, hoef je de kosten ook niet te maken”, luidde de dooddoener vanuit het ministerie ter rechtvaardiging van het plan. Dat heb je uiteraard zelf in de hand, maar we weten ook dat een foutje met bijvoorbeeld een iets te enthousiaste rechterpols zo is gemaakt.
De vraag is trouwens ook in hoeverre agenten bereid zijn om die hogere boetes uit te delen. Daarbij zal medeleven met de bevolking misschien een rol spelen, maar ook het feit dat politievakbonden al tijden met de overheid in de slag zijn om een betere cao te bewerkstelligen, tot nu toe zonder resultaat. Gestegen personeelskosten kan de minister dus in ieder geval niet aanvoeren ter rechtvaardiging van die voorgenomen boeteverhoging.
Voorgenomen inderdaad, want het voorstel moet nog naar de Raad van State en ook de Tweede Kamer moet zich er nog over buigen. Maar het zou minister Yesilgöz sieren als ze het voorstel alsnog resoluut door de papierversnipperaar zou halen. Daarmee zou ze in ieder geval blijk geven van iets van invoelend vermogen voor een bevolking die het al zo zwaar heeft en vermoedelijk nog veel zwaarder gaat krijgen.
Jeroen Hidding – hoofdredacteur MotoPlus