Warmdraaien – It ain’t over till…
We zitten op ruim driekwart van het jaar en de Nederlandse motormarkt is nog steeds booming. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar is er met 15.551 geregistreerde nieuwe motorfietsen alweer een plus van 15,6% gerealiseerd en 2022 was al allesbehalve een beroerd jaar voor de Nederlandse motorbranche.
En waar die nieuwverkopen stevig plussen, blijft de occasionmarkt ook nog eens mooi stabiel. In de eerste negen maanden van het jaar wisselden er liefst 42.393 gebruikte motorfietsen van eigenaar, nagenoeg hetzelfde als in 2022, zo becijfert het RDC. Net als afgelopen jaar rond deze tijd voert Yamaha de nieuwverkoop-ranglijst aan, redelijk op de voet gevolgd door Honda en Kawasaki. BMW hangt op vooralsnog op plek vier, maar ‘it ain’t over till the fat lady sings’. We weten inmiddels allemaal wel dat de Duitsers zo tegen het eind van het jaar steeds weer een al dan niet artificiële eindsprint inzetten en er met de titel marktleider vandoor gaan.
Daarbij kunnen ze altijd weer terugvallen op een vertrouwd wapen, de R1250GS. Afgelopen september werden er doodleuk nog 79 geregistreerd, met afstand het meest geregistreerde model in niet alleen die maand, maar ook in 2023 tot dusver. Liefst 697 keer ging er in de eerste negen maanden van het jaar een mooie strik om een nieuwe R1250GS bij de dealer. Een nog steeds bewonderenswaardig aantal, maar als je weet dat de eerstvolgende BMW op de lijst de R1250RT is met 173 stuks, dan realiseer je je meteen ook hoe ongelofelijk belangrijk die GS voor BMW is. En anders doe je dat wel als je die 697 GS-en afzet tegen het totaal aantal verkochte BMW’s in Nederland tot en met september, 1.920 stuks. Meer dan een derde van dat aantal wordt dus ingevuld door R1250GS-en. In 1980 uit pure nood geboren kun je rustig stellen dat de GS in de loop der jaren is uitgegroeid tot dé levensader van BMW Motorrad.
Met de wind comfortabel in de rug komt de lancering van de nieuwe BMW R1300GS dan ook op een ideaal moment, en gaat die 1300 in de laatste drie maanden van het jaar, samen met een flinke pluk resterende 1250’s, ongetwijfeld nog voor een flinke boost van de verkoopcijfers van BMW zorgen.
Die uitstekende flow in de motormarkt wordt uiteraard ook in politiek Den Haag gemunt om de gemotoriseerde tweewieler weer eens op positieve wijze in de schijnwerpers te zetten. Zo had de Koninklijke RAI Vereniging onlangs demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen op werkbezoek. Daarbij werd de staatssecretaris, ook in het licht van de inmiddels ruim 1,5 miljoen motorrijbewijshouders in Nederland, gewezen op de mogelijkheden en waarde van de ruim 1,3 miljoen brom- en snorfietsen, waarvan respectievelijk trouwens al 56% en 35% geëlektrificeerd, en meer dan 800.000 motorfietsen in betaalbare en milieuvriendelijke mobiliteit.
Wat die mogelijkheden en waarde van die gemotoriseerde tweewielers is, hoef ik hier verder denk ik niet te benadrukken, belangrijker is dat de staatssecretaris – alhoewel demissionair natuurlijk – heeft tijdens het werkbezoek heeft aangegeven dat het ministerie in gesprek gaat met werkgevers en werknemers om de behoefte aan gemotoriseerde tweewielers in het kader van filedruk en verduurzaming verder te verkennen. Nu maar hopen dat haar opvolg(st)er dit initiatief overneemt.
Jeroen Hidding – hoofdredacteur MotoPlus