Warmdraaien – Geluidsperikelen
Het lekkere motorweer komt met pieken en dalen voorbij en dat betekent dat we langzaam maar zeker meer motorrijders op de weg gaan zien. Maar aangespoord door dat lekkere zonnetje ontwaken ook de notoire klagers weer uit hun winterslaap nu de als ‘motorterroristen’ bestempelde motorrijders weer in hun omgeving opduiken.
Vooropgesteld dat er ook onder motorrijders rotte appels zijn die overal maling aan hebben, mag je anderhalf miljoen motorrijbewijshouders natuurlijk niet over één kam scheren. En ook is het niet wenselijk dat wegen worden afgesloten voor een grote groep gebruikers – die ook keurig wegenbelasting betaalt om van die wegen gebruik te kunnen maken – omdat er door een kleine groep overlast wordt veroorzaakt.
Daar kan uren over worden gediscussieerd en dat is de afgelopen jaren ook in ruime mate gebeurd, maar er verandert pas iets als er ook daadwerkelijk iets wordt gedaan. Dus begrip voor de welwillende motorrijder kweken bij de groep die overlast van motorrijders ervaart en zorgen voor een stukje bewustwording bij de kleine groep motorrijders die al dan niet bewust overlast veroorzaakt. De campagne ‘Te luid geluid is uit’ speelt daar al een tijd op in en afgelopen week werd de campagne door MAG-woordvoerder en MotoPlus-columnist Hugo Pinksterboer aan de leden van de commissie Infrastructuur en Waterstaat van de Tweede Kamer gepresenteerd. Het belangrijkste verzoek aan de commissieleden was om zich mede in te zetten voor de adoptie van de campagne door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, waardoor het ‘Te luid geluid is uit’-logo, dat al in een aantal provincies en gemeenten langs de wegen staat, nog nadrukkelijker door het hele land te zien gaat zijn. Er werd door de commissieleden in ieder geval positief op het initiatief gereageerd en een gesprek met I&W-minister Mark Harbers staat inmiddels ook op de agenda.
Maar er lijken sowieso grote veranderingen aan te komen als het gaat om motorgeluid met de komst van Euro5+ in 2025. Onderdeel daarvan is UNECE-R 41.05-norm, een afgelopen jaar geïntroduceerde aanscherping van de in 2016 gelanceerde 41.04-norm. Die laatste gaf motorfabrikanten te veel vrijheid om de randen van de wet op te zoeken met betrekking tot het gebruik van een elektronisch aangestuurde klep in het uitlaatsysteem. Deze werd in het relevante meetbereik van een geluidsmeting gesloten, waardoor het motorgeluid keurig aan de eisen voldeed. Eenmaal daarbuiten ging de klep weer open met een veel voller uitlaatgeluid als gevolg. Met de nieuwe testmethode volgens R 41.05 moet dat een stuk moeilijker, zo niet onmogelijk gaan worden, aangezien het meetgebied en de meetmethode veel breder zijn geworden. Vanaf pagina 84 in deze MotoPlus lees je daar trouwens alles over.
Een van de initiators achter de revisie van R 41.04 is de ACEM, de vereniging van Europese motorfietsfabrikanten. Een stevig signaal, want daarmee onderschrijft de motorindustrie zelf dat het tijd is voor verandering om er ook in de nabije toekomst voor te zorgen dat we kunnen blijven motorrijden en te voorkomen dat klagers de overhand krijgen en volledige gebieden worden afgesloten voor te luide motoren, zoals nu bijvoorbeeld in bepaalde delen van Oostenrijk het geval is. En dat zou eeuwig zonde zijn, want ook in de mobiliteit van de toekomst kan de motorfiets een belangrijke rol spelen.
Jeroen Hidding – hoofdredacteur MotoPlus