Warmdraaien

Warmdraaien – Douchebak met race-DNA

Aan de vooravond van de presentatie van de nieuwe BMW R1300GS – in MotoPlus 20 lees je trouwens al alles over de nieuwe adventure-boxer – spreken we in deze MotoPlus uitgebreid met Markus Schramm. De BMW Motorrad-directeur spreekt openhartig over die nieuwe GS, de toekomst van BMW en elektrificatie. Wat dat laatste betreft sluit de voorman zelfs een elektrische GS niet uit.

Een elektrische GS. Nu wordt er ongetwijfeld links en rechts vertwijfeld een wenkbrauw fronsend opgetrokken, ‘het zal toch #!$%# niet?’. Geen paniek, over een X-aantal jaar zoemen er zeker niet uitsluitend stekker-GS-en door het Hollandse groen en over Alpen-passen. Schramm ziet meer in én-én. Dus een GS met een verbrandingsmotor én voor de liefhebbers een GS met een stekker. Maar het meest enthousiast wordt Schramm van een verbrandingsmotor op e-fuel. Daar ijverde hij in eerdere interviews al voor en dat enthousiasme is er niet minder op geworden. Het is zelfs zijn stokpaardje en de grootste wens voor de Europese Unie: werk maken van e-fuels.

En met een legitieme reden. Er rijden immers zo’n 40 miljoen gemotoriseerde tweewielers rond in Europa, die gemiddeld allemaal zo’n twintig jaar meegaan. Wachten tot die uiteindelijk allemaal elektrisch zijn, is in de ogen van Schramm een heilloze weg aangezien er dan nog miljoenen en miljoenen tonnen aan CO2 de lucht in wordt geblazen. Daarnaast vormen uiteraard ook de beschikbaarheid én de prijs nog een flinke drempel om elektrisch te gaan rijden, als de hobbyrijder daar al toe te bewegen is natuurlijk. De oplossing volgens Schramm: het zo snel mogelijk promoten van e-brandstoffen.

Nu zijn ze bij BMW, en ook bij KTM trouwens, al in een vergevorderd stadium met het gebruik van e-fuel in een aantal bestaande modellen, dus het lijkt me dat het – even los van de infrastructuur -ook nog eens vlot uitrolbaar zou moeten zijn, al ben ik ook maar een van die stuurlui aan wal. Snel uitrollen richting de volledige mobiliteitsmarkt zou op de korte termijn misschien nog wel een veel groter effect kunnen hebben, als je, de uitstootcijfers hierboven indachtig, weet dat motorfietsen slechts verantwoordelijk zijn voor 0,3 procent van de totale CO2-uitstoot in Europa.
Dat komt enerzijds doordat de uitstoot van motorfietsen relatief beperkt is en anderzijds doordat de motorfiets een relatief kleine speler op de totale mobiliteitsmarkt is, een underdog zo je wilt. Maar het blijft mooi om te zien dat er vanuit die underdog-positie heel mooie dingen gerealiseerd worden, die uiteindelijk ook weer toegepast kunnen worden in heel andere sectoren. En dat is meteen een bruggetje naar een ander ‘groen’ project en wel van Ten Kate Racing en diverse partners verenigd in Motonext.

Tastbare resultaten? Herbruikbare motorolie, koper- en nikkelvrije remblokken en uiteraard de van vlas vervaardigde racekuipen waar het in 2022 allemaal mee begon. Sceptici zullen dat uiteraard bestempelen als een stukje ‘green washing’ van de racerij, maar bij een onlangs gehouden presentatie op het hoofdkwartier van Ten Kate Racing in Nieuwleusen werd toch mooi even het tegendeel bewezen. Toegegeven, ik moest in eerste instantie een even verbaasde als omfloerste glimlach onderdrukken toen het doek van een…douchebak werd getrokken. Een douchebak…? Zeker, mede van vlas vervaardigd en toepasbaar in de chaletbouw. Een heel andere tak van sport inderdaad en misschien wel de opstap naar een nog veel bredere industriële toepassing van deze techniek, over belangstelling van grote partijen hebben ze bij Motonext in ieder geval niet te klagen. En dat is toch maar mooi ontwikkeld door en als eerste toegepast in die ‘kleine’ motorwereld. Volgende punt van actie voor Motonext? E-fuel, en daarmee is het kringetje mooi rond…

Jeroen Hidding 2

 

 

 

 

 

 

 

Jeroen Hidding – hoofdredacteur MotoPlus

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws