Warmdraaien 22 – 2014
Het allerbeste nieuws van de Italiaanse Eicma motorbeurs in Milaan was misschien wel dat er zoveel nieuws was! Want na wat zuinige jaren, waarin vooral de Europese merken de kar moesten trekken, was er nu echt weer volop motornieuws. De Eicma bleek ook absoluut geen Intermot-nabrander, maar had zowaar nog vele echte en verrassende motornieuwtjes voor ons in petto. Het woord ‘motornieuwtjes’ doet trouwens met name de nieuwe Yamaha R1 en de Kawasaki H2 geen eer aan. Dat zijn immers pure 2015-knallers met 200 pk achter het gashendel!
Toch was er ook wel een tegenvallertje. Suzuki had weinig meer te melden en vooral bij Honda was het voor de nieuwsjagers erg mager. Zij toonden het prototype van hun nieuwe Africa Twin, uitgerust met een tweecilinder-lijnmotor en DCT! Maar het bleef dus bij een prototype: het geruchtencircuit wist te melden dat die nieuwe Africa Twin in de laatste testen niet goed genoeg bleek te zijn en ter leste ure terug is gestuurd naar de tekentafel, om nu op zijn vroegst in 2016 bij de dealers te staan. En het leek er een beetje op dat dat leed moest worden verzacht met…een ander prototype. Van de straatuitvoering van Marquez’ RC213V-racer weliswaar, maar de zucht van teleurstelling die door het toegestroomde publiek ging toen de speaker wist te melden dat ook dit een prototype betrof, zei genoeg….
Klik hier als je de volledige column van MotoPlus-hoofdredacteur Eric Bulsink wilt lezen.