Warmdraaien 2 – 2015
Het is alweer even terug, in MotoPlus 21, dat we de kans kregen om Toine Ruhé te interviewen. Ruhé is ondanks zijn Duits aandoende naam een rasechte Nederlander uit Scheveningen. Hij kwam twintig jaar geleden na een studie werktuigbouwkunde aan de TH in Delft terecht op de ontwikkelingsafdeling van BMW in München en werd daar de ‘Projektleiter’ van de nieuwe BMW R1200GS, oftewel de allerbelangrijkste persoon bij de ontwikkeling van BMW’s allerbelangrijkste model!
In MotoPlus 21 legde Ruhé uit hoe de ontwikkeling van zo’n totaal nieuwe motor in zijn werk ging en daarbij kwam ook de testfase van prototypes ter sprake. Daarbij zei hij een paar zinnetjes waar je zo overheen zou lezen: “We weten redelijk precies wat onze klanten met onze motorfietsen doen. Dus hoe vaak ze met welke toeren rijden, in welke versnelling en welke snelheid. Op het moment dat de motor bij een dealer op het computersysteem wordt aangesloten, komt die informatie – uiteraard anoniem – in onze databank terecht.” Ik werd al vrij snel na de verschijning van MotoPlus 21 gebeld en gemaild door oplettende lezers en ook tijdens een lokale nieuwjaarsborrel kwam het onlangs weer ter sprake. BMW – en ik heb absoluut niet de illusie dat zij hierin het enige merk zijn – kan de complete gebruiksgeschiedenis uitlezen en weet dus wat er met een bepaalde motor gedaan is, zodra die bij de dealer ‘aan de computer’ is gehangen. Die gegevens hangen waarschijnlijk aan een motor- of framenummer en niet aan een naam, maar het geeft toch te denken: ‘Big Brother’ is veel dichterbij dan wij in de gaten hebben.
Klik hier als je de volledige column van MotoPlus-hoofdredacteur Eric Bulsink wilt lezen.