Nieuws

Vergelijkingstest twee-, drie- en viercilinder nakeds

In het middenklasse naked segment is er dit jaar veel nieuws te melden. Leuk nieuws ook vooral, dankzij de komst van onder meer de Triumph Trident 660 en Aprilia Tuono 660. Twee opwindende nieuwelingen, die het mogen opnemen tegen de gevestigde orde in de vorm van de Honda CB650R!

Oké, ze vallen allemaal in het middenklasse naked bike segment, maar verder bewandelt het drietal elk een heel eigen weg. Twee liter bedraagt de totale cilinderinhoud van het trio, verdeeld over negen cilinders. Niet evenredig natuurlijk, dan zou de test wat saai worden. Nee, het enige waar de fabrikanten het over eens zijn, is dat ze qua blokconfiguratie op een lijnmotor vertrouwen. De Italianen kiezen daarbij voor een twin, de Engelsen voor een driecilinder, terwijl Honda bijna schatplichtig voor een viercilinder kiest. Overeenkomsten zijn er uiteraard ook: met maximaal 95 pk vermogen zijn ze alle drie geschikt voor A2-rijbewijshouders. Bovendien zit dit dynamische trio kwalitatief goed in elkaar en zijn ze even betaalbaar als begerenswaardig. Na drie keer een druk op de knop zijn evenwel direct de eerste verschillen in geluid en persoonlijkheid al vast te stellen, een beeld dat alleen nog maar wordt versterkt wanneer de boel ook daadwerkelijk gaat rollen. Zowel qua blokkarakter als rijeigenschappen trouwens.

Een echte karakterstudie dus. Waarbij uiteindelijk natuurlijk vooral één ding telt: welke fabrikant weet zijn visie het best en onderhoudend te vertalen naar de openbare weg. Dat lees je allemaal in MotoPlus 14/2021 (vanaf vrijdag 9 juli in de winkel). Liever een abonnement? Klik dan vooral even hier!

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste indruk: Kawasaki Z500 SE

Eerste indruk: Kawasaki Z500 SE

18 maart, 2024

Het Europese middensegment groeit. Niet explosief, maar gestaag en dat is interessant genoeg voor Kawasaki  om voor ...

Overig nieuws