Premium

Vergelijkingstest BMW R1300GS ASA – Honda Africa Twin DCT: linkerhand vrij!

Geautomatiseerde aandrijflijnen zijn bezig met een flinke opmars in de motorfietsindustrie. Steeds meer fabrikanten brengen zo’n systeem op de markt, waaronder ook BMW met haar Automated Shift Assistent (ASA). Is het nieuwe systeem opgewassen tegen het welbekende en populaire DCT van Honda?

Koppelen, schakelen, accelereren en remmen. Voor de één is het de kers op de taart van het sensoriële samenspel dat de motorrijden heet, voor de ander een noodzakelijk kwaad dat er nu eenmaal bij hoort bij rijden op twee wielen. En van die laatsten zijn er meer dan je zou denken. Het idee om tenminste een deel van deze dingen aan het voertuig over te laten, is niet nieuw en zeker ook niet vluchtig. Wat ons brengt bij Honda en zijn Dual Clutch Transmission, kortweg DCT. De transmissie met dubbele koppeling is nog steeds uniek in de motorwereld en sinds de lancering in 2009 continu doorontwikkeld. Twee hydraulisch bediende koppelingen werken perfect samen en zitten elk op een hoofdas met drie versnellingen, en dat maakt extreem soepel schakelen mogelijk, nagenoeg volledig zonder onderbrekingen in de aandrijving.

Het Beierse systeem is daarentegen veel minder complex. Hier bedienen twee elektromechanische stappenmotoren zowel de koppeling als de conventionele zesversnellingsbak. De bediening van de koppeling is altijd volledig automatisch, terwijl de laatste op verzoek zelf kan worden geactiveerd, net als bij Honda. Waar dat op de Honda echter met een stel schakelflippers gebeurt, biedt de BMW gewoon een vertrouwd schakelpedaal. Met een goede twee kilo extra in plaats van tien is het bovendien ook een heel stuk lichter dan DCT. Iets dat zich op papier in ieder geval al uitbetaalt op het gebied van rijdynamiek.

Benieuwd of dat in de praktijk ook zo is, en of het ASA-systeem van BMW überhaupt is opgewassen tegen Honda’s al lang en breed bewezen DCT? In MotoPlus 23/2024 gaan we met BMW’s R1300GS ASA en Honda’s Africa Twin DCT op pad om het uit te zoeken!

Gerelateerd nieuws

Nieuwe Ducati Multistrada V2 (S)

Nieuwe Ducati Multistrada V2 (S)

5 december, 2024

De laatste jaren haalt bij de allroads vooral een V4 de kastanjes uit het vuur voor Ducati. Een nieuwe – lekker ...
Dakar Rally 2025

Dakar Rally 2025

5 december, 2024

De Dakar-koorts lijkt in Nederland een beetje over zijn hoogtepunt: van 3 t/m 17 januari starten er in ...

Overig nieuws