Vergelijkingstest Aprilia Tuono V4 – Ducati Streetfighter V4
De harten van Aprilia’s Tuono V4 Factory en Ducati’s Streetfighter V4 kloppen beide met een temperamentvol, sportief en emotioneel V4-ritme. Toch kloppen ze niet helemaal hetzelfde. Wij zochten uit waarom de Italianen zo op elkaar lijken, maar toch zo verschillend zijn.
Je moet wel heel sterk in je schoenen staan om dit duo te kunnen weerstaan. Als een mooie Italiaanse vrouw voor je leunt, je verleidt, dan moet je wel knap stevig in je schoenen staan om hier niet aan toe te geven. Zo gaat het met deze twee net zo. De Streetfighter V4, vandaag in het zwart gestoken, lacht je vanachter zijn strakke masker toe. Hij ziet er met z’n verfijnde design en gespierdheid gevaarlijk uit. De concurrent uit Noale daarentegen lijkt bijna conservatief. Het – zoals we van Aprilia gewend zijn – brede eenheidsfront past eerder bij een superbike dan een naked. Dat geldt trouwens ook voor de rijeigenschappen. De Duc voelt aanvankelijk wat tam, maar als vanaf de vijfde versnelling het volle vermogen ter beschikking wordt gesteld, is er geen houden meer aan. De Tuono voelt wat directer, maar blijft qua prestaties toch iets achter. Dat is ook niet zo gek, aangezien de Tuono met 175 pk dertig paarden tekort komt ten opzichte van de 205 pk sterke Duc. Op het gebied van remmen en vering komen beide Italiaanse niks tekort. Brembo M50- en Stylema-remklauwen, Pirelli rubbers, (semi-actieve) vering van Öhlins en een uitgebreid elektronicapakket.
Lang verhaal kort, de Tuono en Streetfighter zijn aan elkaar gewaagd. Wie het meest weet te overtuigen en de meeste punten behaalt, lees je in MotoPlus 21/2021. Elke twee weken het laatste nieuws, de meest uitgebreide testen, onderhoudende reportages en sprekende reisverhalen automatisch op de mat? Klik dan hier…