Toptest BMW S1000RR
Tegenwoordig zijn superbikes zo ver doorontwikkeld dat een volgende generatie echt geen wereld van verschil maakt. De S1000RR van BMW kreeg een ferme draai richting het circuit, maar maakt dat dan wél een wereld van verschil? En is de superbike daardoor nog wel straatgericht genoeg?
Meer macho dan ooit tevoren leunt de S1000RR op zijn zijstandaard. Winglets sieren het nieuw ontworpen front, net als een eveneens zeer racy double-bubble windscherm. De voorzijde maakt indruk. De achterkant is ook opnieuw ontworpen, zo is het kontje wat ronder en maken goed toegankelijke stekkers (onder de duozitcover) de demontage van de nummerplaathouder en richtingaanwijzers (met geïntegreerd achterlicht) mogelijk. De stekkers maken ook het aansluiten van de in het M-pakket opgenomen 2D-DaterecordingKit mogelijk.
De meeste modelaanpassingen zijn zoals al licht aangestipt gericht op de prestaties op het circuit, maar natuurlijk doet het aangescherpte uiterlijk het ook goed op de openbare weg. Vooral wanneer het M-pakket – met onder meer verstelbare voetsteunen, Akrapovic demper en carbon wielen – wordt gemonteerd.
Wat er nog meer nieuw aan de S1000RR is? En komen deze updates de prestaties op de weg ook ten goede, of zijn ze alleen waardevol op het circuit? Je leest het natuurlijk in MotoPlus 07/2023.