Techniek: Yamaha YZR-M1 MotoGP-racer
De wereldtitels van Valentino Rossi en Jorge Lorenzo bezorgden de Yamaha YZR-M1 MotoGP-machine een welhaast legendarische status. De zeges van Viñales, Quartararo en Morbidelli tonen aan dat het concept nog altijd meer dan competitief is. Waarin schuilt ‘m nu eigenlijk dat succes?
In 2004 legde Yamaha met haar volledig nieuwe YZR-M1 de basis voor jarenlange successen op de internationale circuits. De toenmalige projectleider Masao Furusawa had het concept van Yamaha’s MotoGP-racer in een volledig nieuw jasje gegoten. Met een nieuwe swingarm en langgerekt frame tot het voorste ophangpunt van het blok, evenals een volledig nieuwe motor met contra-roterende krukas en om de 90° verzette kruktappen (de inmiddels bekende crossplane configuratie), zette hij een volledig nieuwe standaard in de MotoGP. Het bleek een schot in de roos, de conceptueel bepaalde hoge bochtensnelheid van de M1 geniet zelfs tot op de dag van vandaag een bijna legendarische status.
Uiteraard het gevolg van een continu evolutieproces, het blijft echter bijzonder dat de in de basis alweer zeventien jaar oude M1 tot op de dag van vandaag uiterst competitief blijft. Hoewel, afgelopen voorjaar kampte Yamaha met aanzienlijke problemen. Duiden deze erop dat aan het potentieel van het M1-concept een eind is gekomen?
MotoGP-techniekexpert Neil Spalding denkt zeker van niet. Hij is er van overtuigd dat M1 komend seizoen misschien wel competitiever dan ooit zal zijn. Waar hij dat op baseert? Onder meer op de 2020-M1, waarmee Maverick Viñales de seizoensfinale in Portimao reed, die in in MotoPlus 8/2021 nagenoeg al zijn geheimen onthult. Ook praten we met M1-projectleader Takahiro Sumi over de legendarische MotoGP-machine, die de eerste twee wedstrijden van het kakelverse seizoen al naar zijn hand wist te zetten. MotoPlus 8/2021 ligt vanaf 16 april in de winkel. Liever een abonnement? Klik dan hier…