Nieuws

Oud vs. Nieuw: Yamaha MT-07

De nieuwe MT-07 heeft het bij de deur van een discotheek niet makkelijker dan de oude. Wanhoop desondanks niet. In het echte leven telt er meer dan alleen het uiterlijk, en disco’s zijn momenteel sowieso even niet hip. Gelukkig heeft Yamaha de nieuwe MT-07 ook onder het opvallende plaatwerk aangepakt. Maar hoeveel? En raken ze de juiste snaar?

Laten we eerst maar direct beginnen met de meest opvallende wijziging van de nieuwe MT-07. Het nieuwe insectenachtige frontje polariseert. In het echt overigens minder dan op de eerste persfoto’s, maar desondanks vraagt het wel een beetje gewenning. Daarentegen verlicht het de straat wel veel beter dan voorheen, en in eerste linie draait het toch vooral om de functionaliteit. En sowieso, polariseren doen motoren uit de ‘Master of Torque’-serie altijd, waarom zou de nieuwe 07 daarop een uitzondering vormen? Het uiterlijk heeft het succes van de naked twin nooit in de weg gestaan, misschien zelf alleen maar versterkt. Bij de 07 draait het ook vooral om de innerlijke kwaliteiten: levendig rijgedrag, krachtige motor, ongewoon hoogwaardig design, lekker prijskaartje en dat alles gecombineerd met een gewicht en afmetingen die meer motorrijders aanspreken dan uitsluiten.
Er hoefde dus niet veel te worden aangepast aan de 07, maar zoals het gaat met bestsellers, worden ze zelden heel uitgebreid, maar wel regelmatig ververst.

Toch gingen de Japanners verder dan enkel de noodzakelijke Euro5-update voor het blok. Zo werd ook de ergonomie aangepakt, net als de uitrusting, en werd er ook aan het rijwielgedeelte licht gesleuteld. Fijnslijperij kortom, en om te kijken of het ook daadwerkelijk een stap voorwaarts is, lieten we de nieuwe MT-07 tegen zijn voorganger aantreden. Het resultaat? Dat lees je allemaal in MotoPlus 15/2021 (nu in de winkel)!

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Precies vier dagen te koop

Precies vier dagen te koop

19 april, 2024

Vespa viert het 140-jarig bestaan op passende wijze. Het bouwt niet alleen een exclusieve scooter (maximaal 140), ...

Overig nieuws