Motornieuws 2015: Honda RC213V-S
Aan de vooravond van de Catelaanse GP op het circuit van Barcelona, heeft Honda het doek getrokken van de machine waar raceliefhebbers al jaren vol verwachting naar uitkijken: de RC213V-S. Een straatlegale afgeleide met high-end componenten als Öhlins vering, full ride-by-wire met legio elektronische hulspsystemen en state-of-the-art Brembo remmen van de meervoudig kampioensfiets RC213V. Tenminste, dat is wat de naam doet vermoeden, de techniek verraadt echter dat de RCV1000R MotoGP klantenmachine model heeft gestaan voor de V-S, die het eveneens moet doen zonder de exclusieve pneumatische klepbediening, het eigen HRC motormanagementsysteem en de seamless shift versnellingsbak. Gezien het feit dat het onderhoud van de machines door – weliswaar gespecialiseerde – reguliere dealers moet worden gedaan en de levensduur op een wegmotor een toch wel belangrijke factor is, zijn deze aanpassingen op zich nog wel begrijpelijk. Dat geldt echter niet voor het topvermogen. De 999cc V4 (boring x slag 81,0 x 48,5 mm) met de exclusieve tandwiel aangedreven nokkenassen (zoals ook de legendarische RC30 had) is in straattrim namelijk goed voor slechts 159 pk. Da’s toch een ietwat teleurstellende waarde voor een full-blown racer. Zelfs de huidige Fireblade gooit met 181 pk nog meer paarden in de strijd en die staat in het superbike segment, waar 200 pk inmiddels de norm is, niet bepaald bekend als krachtpatser. Maar er gloort hoop aan de horizon, een wegmotor moet aan bepaalde eisen voldoen. Wettelijke, als geluids- en emissienormen, maar ook publiekelijke als goede en betrouwbare rijeigenschappen. Zo kreeg de RC213V-S onder meer een wat vlakkere balhoofdhoek, katalysator, aluminium in plaats van magnesium carters en langere swingarm aangemeten. Voor een circuitmotor gelden die eisen niet of in veel mindere mate, een racer mag simpelweg veel extremer zijn. En dus biedt Honda een additionele ‘Sports kit’ aan, waarmee de in een beperkte oplage gebouwde RC213V-S (exacte aantal nog niet bekend) middels tal van speciale racecomponenten ook daadwerkelijk in het compromisloze circuitbeest kan worden getransformeerd, dat hij in de basis is. Onder meer een nieuwe ECU, andere uitlaat en aangepaste luchtinlaten doen het vermogen stijgen tot 215 pk (maximaal toerenstal stijgt van 11.000 naar 13.000 tpm), het drooggewicht daalt van 170 naar 160 kilo, waarbij je op het gebied van geometrie de racer helemaal naar eigen inzicht kunt afstellen. Kijk, en dan praten we ergens over!
Wat die kit exact gaat kosten is nog niet bekend (waarschijnlijk rond de € 15.000,-), de prijs van de basismachine daarentegen wel. De Duitse prijs betreft € 188.000,-, een snel rekensommetjes leert dan dat de prijs van de RC213V-S in Nederland dik door de toch al hoge pijngrens van twee ton schiet. Het goede nieuws is echter dat je nog tot 13 juli aanstaande de tijd hebt voor het regelen van een tweede hypotheek op je huis, dan opent namelijk de inschrijving voor de aanschaf van de RC213V-S! Info: www.rc213v-s.com