MotoPlus 19 | De nieuwe Africa Twin en de kracht van minder!
Honda heeft een nieuw familielid en wel in de vorm van een gloednieuwe Africa Twin. Een motor die voor komend modeljaar meer dan een leuke optische update heeft gekregen. Zo groeit de cilinderinhoud van 988 naar 1.084 cc. Daarmee wordt de avonturier uit Japan ook een stukje sterker, 102 in plaats van 95 pk. Daarnaast is de nieuwe Honda een aanzienlijk stuk lichter geworden en is het elektronica-arsenaal flink uitgebreid. In MotoPlus 19 lees je er alles over en praat General Manager Vito Cicchetti van Honda je bij over de gemaakte keuzes.
Verder vind je in de nieuwste editie van MotoPlus ook onze eerste test met de nieuwe Low Rider S van Harley-Davidson. Nadat in 2016 de voorgaande Low Rider S uit de as herrees, leek het een jaar later alweer voorbij. Maar hij is terug. Een nieuwe motor in een geheel nieuw frame. Daarom zijn we twee jaar na dato weer in San Diego, om de nieuwe H-D door het achterland te sturen. Welcome back Low Rider S!
Voor de vergelijkingstest hebben we de Honda CB650R, KTM 790 Duke, Suzuki GSX-S750 en Triumph Street Triple S tegenover elkaar. Niet eerder was de middenklasse immers bonter gekleurd dan tegenwoordig. Alleen wat het aantal cilinders betreft is de keuze al reuze: twin, triple of toch maar een vierpitter? En dan is er nog een intrigerende strijd tussen Europa en Japan, David tegen Goliath. Ook maken we de eindbalans op met onze Honda CBR1000RR Fireblade. Hoe heeft de superbike zijn 50.000 testkilometers doorstaan? Geen boutje bleef onaangeroerd om daar achter te komen.
Niet al te ver van Nederland liggen de Vogezen, een populair gebied onder motorrijders. En terecht! Het bescheiden bergmassief met toppen tot een kleine 1.500 meter is prachtig. Zelfs na meerdere bezoeken valt er nog voldoende te ontdekken. Om dat te bewijzen, reden we er opnieuw heen voor een inspirerend reisverhaal. Liever wat dichter bij huis op pad? Dan staat er in de komende MotoPlus ook een mooie toer door Friesland. Lekker rijden door een vlakke provincie die juist daarom zo’n aantrekkingskracht heeft.
Zoals gewoonlijk is bovenstaande slechts een greep uit wat er allemaal in de nieuwe MotoPlus staat. Wat je nog meer kunt verwachten, zie je hieronder. Rest ons niets minder dan je alvast veel leesplezier te wensen!
Inhoud MotoPlus 19
TEST
– Eerste test: Harley-Davidson Low Rider S
Harley-Davidson’s Low Rider S is terug van weggeweest. In en rond het Amerikaanse San Diego maken we opnieuw kennis met ‘American Cool’.
– Vergelijkingstest: mid-nakeds rond 100 pk
Wat ze gemeen hebben is hun vermogen, rond de 100 pk. Maar wordt het een twee-, drie- of viercilinder? En welke kleur?
– Duurtest: Honda CBR1000RR Fireblade
Na 50.000 keiharde testkilometers zit onze duurtest met de Honda Fireblade er op. Wat rest is een gang naar de snijtafel om het inwendige van de Honda te inspecteren. Scalpel alstublieft…
TECHNIEK
– Viercilinders
Al meer dan 100 jaar worden er viercilinder lijnmotoren gemaakt. Echt succesvol werd deze constructie echter pas toen de motor overdwars in het frame werd geplaatst.
PRAKTIJK
– Occasion: Kawasaki 1400 GTR
Kawasaki’s 1400 GTR was een van de laatste echte toer-Mohikanen en is op de occasionmarkt nog steeds een populaire klant.
REIZEN
– Westelijke Vogezen, Frankrijk
Door hun ligging niet al te ver van Nederland zijn de Vogezen populair onder motorrijders. En terecht, want ook na meerdere bezoeken verveelt deze bergachtige omgeving nooit.
– Lezersreis, Alpenmasters 5.0
Alweer voor de vijfde keer in successie organiseerden we vorige maand onze Alpenmasters-lezersreis. Een stevige bergtoer voor de echte doorbijters.
– Roadbook-tour Gaasterland
Friesland is vlak en misschien oefent deze provincie juist daarom wel zo’n aantrekkingskracht uit. We doorkruisen het Gaasterland.
REPORTAGE
– CROM Ride 2019
De CROM Ride in het Spaanse Catalonië is in een paar jaar tijd uitgegroeid tot een fenomeen. Niet zo gek: 600 kilometer op één dag, dwars door de Pyreneeën. Dat maakt nieuwsgierig…
– Moto Guzzi Open House
Jaarlijks vindt er een enorme bedevaart van ‘Guzzisti’ plaats richting Mandello del Lario voor het Moto Guzzi Open House. Wij waren er bij.
– BMW K1-Treffen
De BMW K1: onbegrepen in zijn tijd maar tegenwoordig een cultobject en verzamelaarsmachine. In Meddo kwamen er enkele tientallen bij elkaar ter gelegenheid van het dertigjarig bestaan.
– Mijn trots: Ricardo Kuiper en zijn BMW R1100S
Toen Ricardo Kuiper na vier jaar A2-rijbewijs zijn volle A-rijbewijs in ontvangst nam, had hij geen idee wat hij moest gaan rijden. Hij viel uiteindelijk als een blok voor de BMW R1100S.
SPORT
– WK Superbike: Magny-Cours, Frankrijk
Alhoewel Jonathan Rea nog steeds domineert in het WK Superbike, krabbelde Alvaro Bautista in Portugal een beetje overeind. Gaat de Spanjaard daar in Frankrijk mee door?
– MotoGP: Aragon, Spanje
Er lijkt momenteel geen enkele maat op Marc Marquez te staan. De regerend wereldkampioen zette zijn zegetocht op het Spaanse Aragon gewoon voort.
RUBRIEKEN
Warmdraaien
Newsflash
Column: Hugo Pinksterboer
Interview: Onderweg
Moto+Foto
Agenda
Strip: Motomania
Volgend nummer
Colofon
MOTOREN IN DIT NUMMER
Harley-Davidson Low Rider S
Honda CB650R
Honda CBR1000RR Fireblade
Honda CRF1100L Africa Twin
Kawasaki 1400 GTR
KTM 790 Duke
Suzuki GSX-S750
Triumph Street Triple S